Abstract:
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[eng] Objective: The aim of this study to exam the efficacy of the Stage-Matched Intervention in changing the digital gaming behavior among male high school students. Methods: An experimental design guided by a randomized controlled trail. The study participants were students recruited from three grades in male High School at Basra City at Iraq (16-18-years old) which tenth grade, eleventh grade, and twelfth grade. Participants were randomly selected and assigned into two groups, which were the study group and the control group, with 72 students in each group. Data has been collected through a self-reported instrument. The pretest was conducted for the period from November 2nd, 2023 to November 6th, 2023. The Transtheoretical Model of Change-Based Intervention was administered only to subjects in the study group for the period from November 12th, 2023 to November 16th, 2023. Twelve weeks after administering the Transtheoretical Model of Change-Based Intervention (February 11th, 2024) the researchers performed posttest-I for all study participants. Then, 12 weeks later (May 6th, 2024) the researchers performed posttest-II. Results: Statistically significant differences have been noticed over time between the study and control groups in terms of the Stage of Change, Processes of Change, Decisional Balance, and Self-Efficacy for individuals in the study group. Conclusions: Participants were advanced to higher Stages of Change as a result of the administered intervention. More Change Processes are used by participants at higher Stages of Change. ClinicalTrials.gov Identifier: NCT05949905 Registration Date: July 9th, 2023 ; [spa] Objetivo: El objetivo de este estudio es examinar la eficacia de la Intervención Emparejada por Etapas en el cambio del comportamiento de juego digital entre los estudiantes varones de secundaria. Métodos: Un diseño experimental guiado por un ensayo controlado al azar. Los participantes del estudio fueron estudiantes eclutados de tres grados en la escuela secundaria masculina de la ciudad de Basora en Irak (16-18 años), que eran de décimo grado, undécimo grado y duodécimo grado. Los participantes fueron seleccionados leatoriamente y asignados a dos grupos, que fueron el grupo de estudio y el grupo control, con 72 estudiantes en cada grupo. Los datos se han recogido a través de un instrumento autoinformado. El pretest se llevó a cabo para el periodo comprendido entre el 2 de noviembre de 2023 y el 6 de noviembre de 2023. El Modelo Transteórico de Intervención Basada en el Cambio se administró solo a los sujetos del grupo de estudio durante el período comprendido entre el 12 de noviembre de 2023 y el 16 de noviembre de 2023. Doce semanas después de administrar el Modelo Transteórico de Intervención Basada en el Cambio (11 de febrero de 2024), los investigadores realizaron el posttest-I a todos los participantes del estudio. Luego, 12 semanas después (6 de mayo de 2024), los investigadores realizaron el posttest-II. Resultados: Se han observado diferencias estadísticamente significativas a lo largo del tiempo entre los grupos de estudio y control en términos de la Etapa de Cambio, los Procesos de Cambio, el Equilibrio Decisional y la Autoeficacia para los individuos del grupo de estudio. Conclusiones: Los participantes avanzaron a etapas de cambio más altas como resultado de la intervención administrada. Más Procesos de Cambio son utilizados por los participantes en Etapas de Cambio más altas. Identificador ClinicalTrials.gov: NCT05949905 Fecha de inscripción: 9 de julio de 2023. |