Full record
Project title Implementació de la metodologia Aprenentatge per Servei (ApS) en la Gestió del Risc de l’Arbrat Urbà de la Universitat de les Illes Balears
Project code PID242657
Lead investigator Armando Román Alorda
Co-lead investigator Pau Martí Pérez
Team members Pere Bennàsar Bennàsar ; Joan Rosselló Veny ; Javier Gulías León ; Carolina Moraleda Oliván ; Francesc Sanfèlix Garcia ; Maria Magdalena Quetglas Llabrés.
Abstract Actualment, la demanda de la indústria i la societat envers els enginyers és cada cop més exigent, no només en termes tècnics, sinó també en habilitats de lideratge, comunicació, gestió de la complexitat i consciència cultural. Els programes acadèmics sovint no poden satisfer plenament aquestes necessitats a causa de limitacions de temps la falta d’oportunitat de desenvolupar competències personals i socials dins l’entorn acadèmic, excepte en pràctiques empresarials.
Per abordar aquesta mancança, es proposa implementar l’aprenentatge per servei, una metodologia educativa que combina processos d’aprenentatge i servei a la comunitat. Així els estudiants formar-se implicant-se en les necessitats reals de l’entorn, millorant així les seves competències professionals, com el lideratge, treball en equip, pensament crític i sentit de responsabilitat cívica.
En aquest context, es planteja un projecte enfocat a la gestió del risc de l’arbrat urbà a la Universitat de les Illes Balears, dirigit a estudiants de Grau d’Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural (GEAM,) Grau en Edificació (GEED) i Màster en Enginyeria Agrònoma (MEAG). Aquest projecte té com a objectiu principal implementar una proposta educativa col·laborativa i transversal que millori la formació integral dels estudiants, preparant-los millor per a la seva carrera professional.
La metodologia del projecte inclou sessions pràctiques que aborden les diferents fases de la gestió del risc de l’arbrat, des de la inspecció visual fins a l’avaluació de risc i la presa de decisions. Aquest enfocament promou l’aprenentatge actiu i col·laboratiu, reforçant la motivació i implicació dels estudiants.