Full record
Project title Assistents virtuals amb IA com a eina per a l’acompanyament i personalització de l’aprenentatge
Project code PID242639
Lead investigator Juan Moreno García
Team members Adolfina Pérez Garcias ; Antònia Darder Mesquida ; Gemma Tur Ferrer ; Jacoba Munar Garau ; Jesús Salinas Ibáñez.
Abstract El projecte presentat es contextualitza a les assignatures 22122-Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés d'Ensenyament-Aprenentatge en l'Educació Primària del Grau d’Educació Primària i a la 22231 Gestió del Coneixement i Aprenentatge en Xarxa, tot i que és aplicable a altres assignatures.

La finalitat principal és explorar el potencial dels assistents virtuals o xatbots amb intel·ligència artificial (IA) per oferir retroaccions individualitzades a l’alumnat i contribuir a la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge. Per tant, s’identificaran aspectes i tasques clau on els xatbots poden ajudar i es dissenyaran diferents tipus d’assistents per donar suport i promoure activitats d’aprenentatge, alguns possibles exemples poden ser: “respondre preguntes freqüents sobre la guia docent”, “donar suport, retroacció i orientació personalitzada durant la creació del projecte de l’assignatura”, o “proporcionar retroalimentació immediata sobre les tasques”, entre altres. Aquesta proposta implica el desenvolupament d’un treball de codisseny entre el professorat del projecte, i incideix sobre la personalització i autorregulació de l’aprenentatge, així com sobre la millora de la qualitat docent.

En paral·lel amb el desenvolupament dels xatbots, la implementació d’aquestes eines és un aspecte clau del projecte. És important que els assistents virtuals estiguin tan integrats com sigui possible a l’Aula Digital (Moodle). Per tant, també es preveu l'estudi i desenvolupament de diferents prototips d’integració tecnològica i pedagògica dels xatbots amb l’entorn virtual de l’alumnat.
En síntesi, aquest projecte integra tres línies de feina: 1) el disseny i desenvolupament d’assistents intel·ligents, 2) la seva implementació en processos d’avaluació i retroalimentació automatitzada i, 3) la integració dels assistents a l’entorn virtual acadèmic.

El projecte presentat s’alinea amb els objectius del projecte I+D «Escenarios de aprendizaje basados en el codiseño educativo y apoyados en la Inteligencia Artificial (COPLITELE-IA)», sol·licitat a la convocatòria 2023 «Proyectos de Generación de Conocimiento» (pendent de resolució). En cas de ser concedit es podria integrar dins les línies de feina d’aquest.