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Títol: |
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Autor/es | Niman, Susanti ; Rothhaar, Timothy ; Kewa Pati, Ignasia |
Matèries en català: | Ciències de la Salut ; Medicina |
Matèries en castellà: | Ciencias de la Salud ; Medicina |
Matèries en anglès: | Health Sciences ; Medicine |
Abstract: | [eng] Psychological problems can adversely affect students’ academic performance. Nursing care interventions should be given to cope with psychological problems. The purpose of this study was to report the effect of laugh therapy in reducing stress, anxiety, and depression in college students. A case study was conducted in West Java, Indonesia. The implementation uses the nursing process, the Stuart stress adaptation model, and the Depression Anxiety Stress Scale 21 (DASS 21) instruments to measure stress, anxiety, and depression. Participants were selected by purposive sampling. Three participants were selected for nursing care with an intervention focusing on laugh therapy. Subjective evaluation of participants stated a decrease in stress, anxiety, and depression. Pre- and post-therapy results, using the DASS 21, showed a significant decrease in stress, anxiety, and depression. Depression and anxiety decreased by 4-10 points, and stress decreased by 5-15 points after therapy. Laugh therapy is successful in reducing the stress, anxiety, and depression experienced by students. It can be performed alone by students and can be a skill taught to them in order to reduce their psychological problems without recourse to institutional intervention. ; [spa] Los problemas psicológicos pueden afectar negativamente el rendimiento académico de los estudiantes. Se deben implementar intervenciones de enfermería para abordar estos problemas. El propósito de este estudio fue reportar el efecto de la risoterapia en la reducción del estrés, la ansiedad y la depresión en estudiantes universitarios. Se realizó un estudio de caso en Java Occidental, Indonesia. La implementación utiliza el proceso de enfermería, el modelo de adaptación al estrés de Stuart y la Escala de Depresión, Ansiedad y Estrés 21 (DASS 21) para medir el estrés, la ansiedad y la depresión. Los participantes fueron seleccionados mediante muestreo intencional. Tres participantes fueron seleccionados para recibir atención de enfermería con una intervención centrada en la risoterapia. La evaluación subjetiva de los participantes indicó una disminución del estrés, la ansiedad y la depresión. Los resultados pre y post terapia, utilizando la DASS 21, mostraron una disminución significativa del estrés, la ansiedad y la depresión. La depresión y la ansiedad disminuyen entre 4 y 10 puntos y el estrés disminuye entre 5 y 15 puntos después de la terapia. La risoterapia tiene éxito en la reducción del estrés, la ansiedad y la depresión que experimentan los estudiantes. Puede ser realizada individualmente por los estudiantes y puede ser una habilidad que se les enseña para reducir sus problemas psicológicos sin recurrir a la intervención institucional. |
Font: | Academic Journal of Health Sciences 2025, vol. 40, n. 5 pp. 44-52 |
Identificador: | doi: 10.3306/AJHS.2025.40.05.6 ; e-ISSN: 2255-0569 |
Tipus de document: | info:eu-repo/semantics/article ; info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Avís legal: | All rights reserved ; info:eu-repo/semantics/openAccess |