Registro completo



Accedir a l'exemplar

Títol:     L’educació durant els primers anys del franquisme. Mestres de les escoles públiques de Santa Maria (1940-1950)
Autor/es Aulí Ginard, Antoni ; Pons Julià, Joan
Matèries en català: Santa Maria del Camí (Mallorca) -- Història -- Congressos.
Matèries en anglès: Santa Maria del Camí (Spain) -- History -- Congresses.
Abstract:  [cat] Un dels principals objectius del règim franquista era eliminar l’obra educativa de la Segona República Espanyola i en lloc seu difondre dins les escoles els seus principis ideològics, fomentar una educació basada en el nacionalcatolicisme i depurar del magisteri els mestres i les mestres que no eren afins al règim. Per aquest motiu crearen un sistema educatiu autoritari, nacionalcatòlic, sexista, classista, ultranacionalista espanyol, dogmàtic, doctrinal, reaccionari i oposat a les innovacions pedagògiques que havien sorgit als països més avançats. Aquest nou model educatiu xocava frontalment amb el de la República que s’havia caracteritzat per ser democràtic, laic, igualitari, integrador, respectuós amb les llengües i la cultura pròpies de les regions autònomes, plural, contrari a l’adoctrinament i obert a les innovacions pedagògiques. ; [spa] Uno de los principales objetivos del régimen franquista era eliminar la obra educativa de la Segunda República Española y en su lugar difundir en las escuelas sus principios ideológicos, fomentar una educación basada en el nacionalcatolicismo y depurar del magisterio a los maestros y maestras que no eran afines al régimen. De ahí que crearan un sistema educativo autoritario, 174 nacional católico, sexista, clasista, ultra nacionalista español, dogmático, doctrinal, reaccionario y opuesto a las innovaciones pedagógicas que habían surgido en los países más avanzados. Este nuevo modelo educativo chocaba frontalmente con el de la República que se había caracterizado por ser democrático, laico, igualitario, integrador, respetuoso con las lenguas y la cultura propias de las regiones autónomas, plural, contrario al adoctrinamiento y abierto a las innovaciones pedagógicas. ; [eng] One of the main objectives of the Franco regime was to eliminate the educational work of the Second Spanish Republic and instead disseminate within schools its ideological principles, promote an education based on National Catholicism and purify teachers who were not related to the regime from the teaching. For this reason they created an authoritarian, national Catholic, sexist, classist, ultra-nationalist Spanish, dogmatic, doctrinal, reactionary and contrary to the pedagogical innovations that had arisen in the most advanced countries. This new educational model clashed with that of the Republic, which had been characterized by being democratic, secular, egalitarian, inclusive, respectful of the languages and culture of the autonomous regions, plural, contrary to indoctrination and open to pedagogical innovations.
Font:  Jornades d'Estudis Locals de Santa Maria 2024, n. 11, pp. 173-192
Identificador:  ISBN: 978-84-09-71412-4 ; Dipòsit Legal: PM 00249-2025
Tipus de document:  info:eu-repo/semantics/article ; info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avís legal:  All rights reserved ; info:eu-repo/semantics/openAccess