Registro completo



Accedir a l'exemplar

Títol:     Turisme i identitat local en la Festa del Much de Sineu
Autor/es Vives Riera, Antoni
Matèries en català: Festes populars -- Illes Balears -- Mallorca (Sineu) ; Turisme
Matèries en castellà: Fiestas populares -- Baleares -- Mallorca (Sineu) ; Turismo
Matèries en anglès: Folk festivals -- Spain -- Balearic Islands -- Majorca (Sineu) ; Tourism
Resum-Abstract:  [cat] Aquesta investigació que, prenent com a cas d’estudi la festa del Much a Sineu, analitza el feliç encontre entre la reformulació de les identitats locals fetes per joves nadius a través de la invenció recent de noves celebracions, i la bona acollida de les propostes natives per part de residents estrangers i els turistes més ocasionals. Com un primer pas, hem analitzat en la nostra recerca com la identitat oficial de Sineu s’ha construït històricament en clau mediterraneista i tradicionalista durant el segle XIX a través de la mirada dels turistes pioners procedents del nord d’Europa, especialment l’arxiduc Lluís Salvador d’Àustrica. Alhora, hem analitzat com al llarg del segle XX l’apropiació d’aquest tipus d’alteritat per part de la població autòctona ha suposat la recreació i reproducció d’aquesta identitat assignada a través de l’arquitectura i les festes populars locals. En segon lloc, però no menys important, analitzem com al llarg del segle XXI les noves generacions de joves nadius s’han servit de la invenció de tot un nou repertori de festes populars (postjmodernes per posar en dubte l’alteritat tradicionalista que ha configurat històricament identitat mallorquina, tot renegociant les corresponents identitats assignades a través de la hibridació entre els estereotips de particularitat local i nous elements presos de la cultura pop global. Oferim en particular, una anàlisi de la festa Much a Sineu, al centre interior de l’Illa. Sorprenentment, aquesta original proposta d’oci i nova identitat insular, ha estat rebuda amb entusiasme pels turistes i residents estrangers que perceben aquesta innovació com una demostració de la vitalitat de les comunitats locals a l’illa, així com una oportunitat per a ells de participar en la reformulació d’una nova manera d’entendre la mallorquinitat. ; [eng] This research is about the meeting between the reformulation of local identities made by native youth through the current invention of new festivities such as the Much in Sineu from one hand, and the positive reception of it by residents from abroad on the other. In our research, we have analyzed as a first step how the official identity of Sineu has been historically constructed in a traditionalist mediterranist way in the 19th century through the gaze of tourist pioneers from Northern Europe, especially the Austrian Archduke Ludwig Salvator. At the same time, we analyze how the appropriation of this kind of own otherness by the natives has supposed the recreation, performance and reproduction of this assigned identity through local architecture and feasts all along the 20th Century. Secondly, but not least, we analyse how the traditionalist otherness that has historically shaped Majorcan identity is questioned and renegotiated by new generations of natives in the 21th Century, through a new range of (post)modern feasts that shows an hybridation between the traditional local assigned otherness and new elements borrowed from modern global pop culture. We offer in particular an analysis of the Muc feast in Sineu, in the Island centre core. Surprisingly, this native proposal of leisure and insular identity, has been enthusiastically received by tourists and foreign residents who perceive this innovation as a demonstration of the vitality of local communities in the island, as well as a chance of participation in the reformulation of new Majorcan identities.
Paraules clau:  [cat] Turisme estratègic, Cultura popular, Tradicions inventades, Alteritat mediterrània, Identitats locals, Globalització
[eng] Strategic tourism, Popular culture, Invented traditions, Mediterranean otherness, Local identities, Globalisation
Font:  Turisme cultural: anàlisi, diagnòstic i perspectives de futur 2020, tom 1, pp 555-574
Identificador:  DL: PM 0012-2020
Tipus de document:  info:eu-repo/semantics/article ; info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avís legal:  All rights reserved ; info:eu-repo/semantics/openAccess