Resum-Abstract:
|
[cat] La localització d’una obra literària del cèlebre pintor i fotògraf Narcís Puget Viñas (Eivissa 1874- Santa Eulària des Riu 1960) ha desvetllat el tipus de turisme que ell somiava per a Pilla, en básica sintonia amb figures tan representatives de l’art i de les lletres com Santiago Rusiñol, qui, amb els seus glossaris, axí mateix va col·laborar en la que es considera la primera experiencia d’aquesta naturalesa a Pilla (excursió de YAteneu Enciclopèdic Popular en col·laboració amb la Colonia Eivissenca de Barcelona). Es de destacar la importància concedida als paisatges sonors, especialment relacionada amb el wagnerisme, i la consegüent associació d’alguns paratges amb la muntanya de Montserrat o, potser fins i tot, amb el mític Montsalvat de la llegenda. Al temps, el significatiu paper reconegut a l’excursionisme s’estén des de l’específicament interessat en les belleses naturals (com l’anomenada Confraria de la Bellesa a Mallorca) fins al món tradicional (d’acord amb la vinculació de significatius folkloristes i pròpia activitat de Puget en aquest camp), sense oblidar altres manifestacions culturals (arqueologia, art...). Molts aspectes dels quals es reflecteixen en la mateixa producció pictòrica i fotogràfica de l’autor, així com en la d’aquells altres pintors que aleshores descobriren a Pilla un nou paradís balear. ; [eng] The location of a literary work by the famous painter and photographer Narcís Puget Viñas (Ibiza, 1874-Santa Eulalia del Río, 1960) has revealed the type of tourism that he dreamed of for his island, in conjunction with such leading figures of art and literature as Santiago Rusiñol, who, through various articles in the Barcelona press, contributed to the earliest forays in this field (a 1913 trip organised by the Ateneu Enciclopèdic Popular association in collaboration with the Ibizan ‘colony’ of Barcelona). Of key importance were certain inspiring landscapes, especially in relation to Wagnerism and the resulting association of striking scenery with the mountain of Montserrat, and perhaps even the legendary castle of Montsalvat (Parsifal). At that time, sightseeing trips ranged from a type focused on natural beauty (e.g. that called the ‘Brotherhood of Beauty’ (Confaria manera que a través d’aquestes pàgines podem albirar, encara que de forma anònima, alguns dels comentaris que hauria tingut ocasió d’intercanviar amb figures tan representatives com Eliseu Meifrén, Alexandre de Riquer o Santiago Rusiñol, limitant-nos ara a aquests rellevants exemples. |