Registro completo



Accedir a l'exemplar

Títol:     Irracionalitat, racionalitat i transracionalitat en el pensament de Joan Mascaró Fornés
Autor/es Mut Garcia, Joan Miquel
Matèries en català: Filosofia ; Religió
Matèries en anglès: Philosophy ; Religion
Abstract:  [CAT] En aquest article l'autor descriu les idees següents de Joan Mascaró i Fornés relacionades amb el coneixement i la raó: Descripció de la teoria dels tres ulls del coneixement (coneixement sensorial, coneixement racional i coneixement transracional) de Ken Wilber com a marc de comprensió i sistematització dels conceptes emprats per Mascaró. Llum com a metàfora mascaroniana del coneixement transracional lligat a I ‘experiència mística, que a la vegada esta relacionada amb les experiències emocionals i estètiques. El coneixement irracional lligat, amb el fanatisme, al mite. El paper de la raó com a discriminador entre el coneixement irracional i el coneixement transracional. Descripció de la impotència de la raó per assolir I’ aprehensió dels aspectes emocionals, estètics i espirituals de I ‘experiència humana. Crítica al cientisme, la fe cega en les possibilitats de la ciència: no és més que una forma de mite, el mite de la ciència com a potencialment omniscient i potencialment omnipotent per resoldre tots els problemes humans. ; [ENG] In this article, the author explains the following ideas of Joan Mascaró Fomés about knowledge and reason: Description of the theory of the three eyes of knowledge (sensorial knowledge, rational knowledge and transrational knowledge) by Ken Wilber as a frame for understanding and to systematise the Mascaró's concepts. «Light» as a metaphor of the transrational knowledge which is joined with the mystic experience, which at the same time is bound to the emotional and aesthetic experiences. Irrational knowledge as fanaticism and myth. The role of reason as discriminator between irrational knowledge an transrational knowledge. Description of the inability of reason to understand the emotional, aesthetic and spiritual aspects of the human's experience. Critics to scientism, to the blind faith in the science's possibilities: this is another kind of myth, the myth of the science as potentially omniscient and potentially omnipotent for solving al the human problems.
Font:  Taula 2000, Vol. 33-34, pp. 197-210
Identificador:  0214-6657
Tipus de document:  info:eu-repo/semantics/article ; info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avís legal:  All rights reserved ; info:eu-repo/semantics/openAccess