aro XVII.-2.* ÉPOCA.--NÚM. 817
aro XVII.-2.* ÉPOCA.--NÚM. 817

SÁBADO 29 DE NOVIEMBRE DE 1902

SEMANARIO INDEPENDIENTE

VELADA LITERARIA
ORGANIZADA POR LA SOCIEDAD “CIRCULO SOLLERENSE,,
ii huaor al eminente literato j afamado pintor D. Santiago Rusiñol

Para que nuestros lectores pue¬ Just es qu’el qui no té capa

miento con la misma solicitud y gusto Muerto, bien muerto, agarrotado. La allí; buscó otro abrevadero, otras veredas *

dan mejor formarse juicio de esta S’abrigui ab la del compuny

con que en los años de agua veía espon¬ muerte le había sorprendido en las vere¬ Quiso olvidar á Rosa. Los domingos se

velada, celebrada el martes último
en el salón-teatro de la Defensora
Sollerense, y . de la cual damos cuen¬ ta en otro lugar del presente nú¬ mero; publicamos á continuación los escritos que fueron leidos en la artística fiesta; debiendo, pero, hacer constar, ante todo, que el Sólleií queda sumamente agrade¬ cido á los notables escritores, que con una caballerosidad sin igual, accedieron á facilitarnos los origi¬ nales tan ingeniosamente brotados de sus plumas.

¿Perqu’es qu’aquest bou seuyó, Que li diuen Rusiñol, Ha de pintar eum eií sol,
Y escriure encara miiló?
Sa fama, may desmentida
Resso na en tot 1’he misten:
Digaume ¿Per qui a uiisteri La té tan ben adquirida?
Perqu’es artista que val, Simpátic, estudiós, Perque pinta, ab los colors Pura y nets, sense rival.
Si’ls animáis tenen rey

jarse los sembrados en la vega. Diaria¬ das extraviadas, en la quietud do los mente Longinos. señalando el Dorado, campus solitarios, bajo el cielo estrellado

su camello, le decía ai pastor, entre ve¬ y sereno, testigo mudo de sus intermina¬

ras y bromas;

bles soliloquios de beodo. Una mueca,

—«Mira, cuando yo me vaya á los plᬠun temblor de mandíbulas, el alma se

tanos (morirse) será tuyo. Deja las ca¬ quedaba atrás y el Dorado siguió su ca¬

bras. Te haces arriero. Es otra cosa.»

mino columpiando el muerto entre las

Pablo acogía la promesa levantando palmeras invisibles que poblaban la

los hombrus. Vamos, no se entusiasma¬ sombra de suspiros y murmullos.

ba. La suti.-ía-< ióu era para su padre

* **

que con los ojos bailando de codicia mi¬ En un rincón, en lo más oscuro del

raba ya el camello como herencia indis¬ cuarto Rosa y su madre, Dolores, hija de

cutible. ¿Ambicionar Pablo? No le cono- Longinos, lloraban silenciosamente. Pa¬

cian. Que le dejaran tranquilo con sus blo. Gilíes y Antonio Barreto, primo de

cubras, en su monte. Y de allí á la Glo¬ Rosa llegado al enterarse de la desgracia,

ria. Bueno. Ya estaba liado el cigarro. : aguardaban sin chistar, perdida la con¬

emborrachaba; iba á las taifas y á las vela¬ ciones; no perdía una en diez leguas á la redonda. De tales holgorios salía á la una y á las dos de la madrugada, muerto de sueño y eructando aguardiente. Sa perdía en los atajos; horas y horas ca¬ minaba sin rumbo; concluía por sentarse á esperar el soh Mas la angustia de set* sorprendido y destripado por los came¬ llos que eu los meses de brama huyen de los corrales para vagar fieros y libres, le obligaba á levantarse y á marchar sin
descanso. Tal era su vida. Pero, ¡ay! no
lo lograba, no podía acostumbrarse. Cuan¬
do de noche, después de la cena, sa ten¬

DISCURSO DE D. PEDRO ALTOR
Señores y Cavallés:
Ja saben tots que se tracta de festejá en Santiago Rusiñol. Com es tant fruité, bé voldriem qifiarrelás en aquesta co¬ marca, y enamorarlo de Sóller, fins a n’es punt de que s’anyoran^a 1’obli¬
gó,» a torna sovint a visitarmos y a viu-
re entre noltros. Per aixó, sois podem confia en sea belleses naturals de «es peoyns y d’els paisatjes d’ aquesta comallurada. Perque es nóstro concurs perso¬ nal e» tan peíit, que sense sa poderosa
.ajada d’ al tres naallorquins ilustres, que teuiu aqui presenta, y qui sempre mos han aidat en aquesta casta de lluites, no bou riera conseguit más que destorbá
Partista deis seus naturals arrobaments
y com placencies.
¿Qui es en Santiago Rusiñol? En San¬ tiago Rusiñol, es... es en Santiago Rusi¬ ñol. Tots el coneixeu. Y jo me guardaré

En forsa, carnes y cant. Será just, será de i ley Que Rey hey haja pintant.
Qu’el geni neix y no’s fá, Es cosa que tots sabem; Menjam, vivim y creixem
Per morir a 1’eudemá.
Si l’ingeni es pura esencia Del geni que Deu nos dona, ¡Quants ne conec, y fá es ton a Que mereixen reverencia!
Visca 1’artista afamar, Visca el catalá patrici. Preguetn tots qu’ un uou ofici Ei torri desterra aviat
A Sóller, poblé estimat, Qui recorda el seu, qu’es Sitjes, Y allá seos fer res a mitjes,
Té’l bell Museu «Cau Ferrat».
Gloria, dones, a Rusiñol,
Pintor de fama y valía,

Ai despedirse Pablo, Rosa se plantaba en mitad de la vereda. Llegaba para la chi¬ ca ei momento de placer renovado cada tarde: contemplar ei desfile del ganado, verse perdida, arrastrada por el gran re¬ molino; sentir en las piernas el roce del vientre de las cabras, en tanto que la en¬
volvía como onda turbadora el acre olor
de los machos.
— ¡Adiós! ¡Adiós! Detrás de todos seguía el Lucero, el mastín cujeando dolorosamente, alzando de cuando en cuando la pata inútil. Le¬ jos, por la vereda blanca y sin contor¬ nos, se perdía el ganado. Marchaba len¬ tamente bajo el misterio de la noche, mientras que allá, en el aire y al son de las esquilas encendíanse las estrellas
una á una...
Un día, al amanecer, llegó el Dorado á la puerta del corral. Media dormida, oyó Rosa, desde el catre, el resuello de la bestia que hocicaba por las rendijas del portalón. Displicente y perezosa, la muchacha se estuvo quieta dando tiem¬

ciencia y los ojos errabundos. El cura se
había dormido con la cabezota caída so¬
bre el pecho y los pies al soque se colaba por la puerta abierta de par en par. Uno á uno entraban los pollos cautelosamen¬ te á beber en el tazón de agua bendita.
Por el borde del ataúd asomaban las ro¬
dillas y la nariz del muerto. Un diluvio
de luz rodeábala casa, inundaba los cam¬
pos. El silencio era profundo, triste como
debe de ser el silencio de las alturas siu
fin. Cortábanlo á veces, fuera el resoplar del Dorado, dentro el hipo estertoroso de las mujeres inconsolables.
Cuando llegó la hora de partir, el ataúd no se podía cerrar. Las mujeres, locas de dolor, chillaban restregándose las ma¬ nos. Había que concluir pronto, de cual¬ quier manera. Pablo se dejó caer sobre la tapa del ataúd y los huesos del viejo crujieron como un manojo de arbustos aplastados. Todo acabó. En marcha. El viaje no era corto: tres horas de camino sin parar. Delante, atravesada en lajoro-

día en los poyos del patio, ei alma se le
escapaba, se le iba volando á discurrir
tristemente alrededor de la casa de su
padrino, en torno de la lucesita del hogar Vedado, lejana y sola eu la llanura como uua Lágrima de la Virgen, caída desde
el cielo. Y Pablo se dormía al fin con el
alma ausente y el corazón y la cabeza colmados del recuerdo de Rosa, del dia¬ blillo querido, alegre como un álamo eu días de viento, graciosa, ondulante como el humo de las hogueras en tardes de
calma.
**
Solo y fatigado, con la chaqueta al hombro y de regreso de un baile, volvía
Pablo una noche á su casa. Era eu el
plenilunio de Abril. La luna besaba los sembrados, el camino, las veredas, las montañas silenciosas, casi invisibles,
adivinadas en el horizonte. En uu cer¬
cado ladraba un perro. Lejos se oía la

prou bé de donarvos una fotografía Saludemlo ab simpatía
d’aficionat (únic retrato que sabría fer- A fi que torni si vol.

po á que su abuelo se bajara á abrirse | ^sl camello iba la caja meciéndose
paso por sí mismo. Dos, tres minutos dulcemente sobre los trigos...

voz de un grupo de gente que marchaba
cantando hacia la mar. Se columbraba la

vós); perque sé que teniu d’ell. una idea
exacta; perque l’haveu saborit, l’haveu vist, y tots el seotim y el seutirem pro-
bablement tota sa vida.
Li dona aquesta modesta vedada lite¬ raria Es «Círcol Solleric.» Y es «Círcol Solleric», com també sabeu aaolt bé la
majoría deis qui ra’ escolten, es en Jau-
me Torreas. Vull di*.
Aixis com sa pietat, o es fervor reli—

Jaume Torrens. Novembre 1902.
Y ASI MURIÓ Pasaban siempre al anochecer. A larga distancia Rosa y su abuelo, tío Longinos. sentados y á la puerta del corral, oían el

corrieron. Nada: ni voces en las viñas,
ui chirridos en el cerrojo, ni el lamento de los goznes largo y doliente como el
llorar de las becerras. La luz del alba se
metía por el resquicio del postigo, y ba¬ jo la cama de la moza y en un nidal de piel de cordero la cría de la clueca des¬ pertaba piando alborozada. El viejo no se movía. Era inútil dejar el portalón entornado. Con los pies desnudos y mal

* * :Ü
Pablo se negó en redondo á exigir el cumplimiento de la voluntad del difunto. Ni éste le prometió nunca en serio el Do.
íado ni aun cuando se lo hubiese prome¬
tido, existían «papeles» que acreditaran la promesa. Bien lo sabía Ginés: al viejo le repugnó siempre tratar de aquellas co¬
sas tan íntimamente relacionadas con el

casita de Rosa, cuando de prouto, sintió1 Pablo que á su espalda se abrían los tri¬
gos. Volvióse, y la piel se le erizó; era el
Dorado, con la brama, suelto. Pablo se
arrojó de golpe á la cuneta, y engiiniña-do, sin respirar, huyó sintiendo la muer¬ te próxima, inevitable. El auimal enfu¬ recido le perseguía por lo alto del camino, arrastrando la cadena, galopando á ve¬

giós aixeca temples y monuments en rumor de las esquilas innumerables... ceñido el zagalejo, Rosa corrió á abrir. morir. Convencido el padre de que Pablo ces, á veces deteniéndose para alargar'

eonmeiuoració d’ un mirad® o a sa glo¬ Era un tintineo sin fin. dtilca corno el Lo que de costumbre: el abuelo llegaba no cejaría, le dijo resuelto:

el cuello y olfatearle en la sombra. La

ria d’ un sant, en Jaume Torreas aixecá gotear de una fuente, nostálgico,en aque¬ ronca quo ronca.

—Bueno, si no vas tú iréyó.

casita de Rosa blanqueada, aislada en

es «Círcol» en conmeraoraciód els mita- lla hora beatífica y en aquel paisaje in¬ Confiado al instinto del animal, el

Y una tarde, á tiempo que allá en la medio del campo; instintivamente Pablo

de bi¬ ele que va obra ab ell s' esport sa

móvil sumido en un profundo silencio hombre en sus largos viajes nocturnos montaña el cabrero dormía sobre las se lanzó á ella; el camello sa arrojó á lo»

cicleta. qui ü torná sa salut seriament compromesa. Peró, per una felíf y natu¬ ral y propia coincidencia,-aixís com ®n Rusiñol, ab ses saves obres mos fá riure
plorant y mos fá plora riguent, així ma-
teix en Torrens ha organisat es «Círcol», douant sa salut corporal y espiritual a

de la adoración. Por las lomas y sobre el
crepúsculo diáfano y verde aparecía el ganado, la gran masa ondulante, los machos con los cuernos partidos en lu¬
cha por la hembra, los cabritos patizam¬
bos, las cabras madres que al avanzar mecían de pata á pata las ubres hincha¬

del Puerto á su easa, se dormía recostado
en cruz de la silla, al rítmico paso de la cabalgudura. Eso cuando no llegaba co¬ mo un pellejo, chorreando alcohol y sin
blanca en el bolsillo. Entonces era cosa
de transportarle en una expuerta de aca¬
rrear tomates, á dormir la mona al aire

grandes peñas, pobladas de lagartos, Gi¬ nés se puso la cachorra y fuese en busca
de Dolores.
A la primera insinuación, la mujer sal¬
tó hecha una pólvora. ¡Sinvergüenza! ¡Qué se limpiara el hocico! Y vació sobre

trigos; entonces comenzó una fuga terri¬
ble. Én la huida se le cayó á Pablo la
chaqueta: el animal se detuvo, la olió un momento y siguió al galope. Al mozo 1er faltaban alientos. Tropezó dos veces. Las piernas le flaqueaban. Iba á morir, iba á

trescents y pico de joves qui anaven das cubiertas de polvo. Y á lo último. libre. Los granujas de los pueblos de Ginés todo elodio, la rabia toda acumulada morir. ¡Señor! Estuvo á punto de entre¬

desperdigáis per aqui. ab tal manya y Pablo seco y tostado como un beduino. tránsito conocían ya las debilidades del desde la infancia. Dolores no había olvi¬ garse, de arrojarse á tierra para que el

tanta dolgor. que també el* fá plora n- Frente ai corral deteníase el ganado á viejo. Al divisar el Dorado con Longinos dado, no olvidaría jamás que aquel hom¬ camello le escachara d® una vez. Pero el

g*uent, y els fá riure plorant.

beber. En tanto que las cabras su entra- dormido, gritaban á una.:

bre era el autor de las francachelas que miedo le azuzaba. De im brinco salvó los

tan hondos quebrantos había causado | en Ara que 8abeu d® qué ae tracta. no cimaban alrededor de la pileta del abre¬ —¡Tuche, Dorado!... ¡Tuche, demo¬

muros del corral. Al caer, Fabio sorpren¬

vull robar vos més sa vostra atenció, ava¬ vadero. el mozo liaba un cigarrillo á tío nio...!

la hacienda y en la salud de su padre. dió á Rosa, cuchicheando eou un hombre,

ra segurament d’altres emociona més
grates que vos espereu.
Pere Alcoyer.
Novembre 1902.

Longinos y trababa palique con Rosa. El viejo recibía ai pastor con las zumbas de costumbre, con cada ajo y cada chis¬
te capaces de poner al rojo vivo la cal de
las paredes. —Vamos, vamos—decía el abuelo—Ro-

El'eamello no pecaba de tonto; pero
á veces caía en el lazo: hincaba las rodi¬
llas para echarse y Longinos se desperta¬ ba en tierra vomitando maldiciones.
Frente á Rosa, el Dorado permanecía erguido. La chica se aproximó. .¡.Cristo!

Ginés perdió los estribos. ¡Hija de tal! ¡Roñosa! Dolores se puso lívida; agarró un ganigo y lo tiró al viejo, á la cabeza. Si le coge se la deshace. Las relaciones en¬ tre ambas familias quedaron rotas. Tres

su primo. La muchacha se desprendió de los1 brazos de Barreto, y huyó. Estese puso en pié é hizo cara al importuno.
—¿Qué? ¿A qué vienes? Largo... A Pablo le faltó voz para contestar.-

i sa te gusta. Si no estuviera yo aquí ¡Y como llegaba el viejo! Blancos los días después Dolores vendió el camello. La ira, el cansancio horribles le ahoga¬

A UN GENI
Que bé podría resultó, ser en Santiago Rusiñol,
ab motiu del seu voluntan, encara que curt desterro, en aquest recó de mon.

¿eh...? Te la comerías á besos. Y Longinos se sacudía las orejas. He¬
cho una ruina le bailaba el alma. Llo¬
vían atrocidades; los muchachos soltaban
el trapo á reir. ¡Era más bueno el «vie-

ojos, torcida la boca, las piernas vellu¬ das y quemadas, abiertas como un hor¬
cón: todo, lo mismo .comer si se hubiera
caído de lo alto de una torre. Atemoriza¬
da. Rosa le llamó en vano.

Cuando Pablo se enteró de lo ocurrido
estuvo una semana sin hablar á su padre.
Ahora el cabrero hallaba el corral ce¬
rrado á cal y piedra. Dentro cantaba Ro¬ sa. Algunas veces la oía reir con Barreto

ban. Sintió que eu su corazón se moría
la alegría de vivir, la vida misma. Se apoyó en la tapia. Al cabo pudo hablar:
—No, no vengo por tí ¡ni por ella! El
Dorado anda suelto; roe ha perseguido^

Si els hornea sou tots germana
Cora din la Sagrada Historia, No sé perqué major gloria Correspon sempre a-n’els grans.
Si el neixe’s fá *ens engany Ydel morí ning'ú escapa,

| jecito»! Quería al pastor como si fuera
sangre de su propia casta. Ginés. padre de Pablo, y el abuelo de Rosa habían sido
y eran compinches inseparables, carne y
uña. Longinos había visto nacer al mu¬ chacho: él le arrulló; él le sacó de la pi¬
la y hora trás hora atendió á 8u creci¬

—¡Abuelo, abuelo! Le tiró de una pierna; la pierna no
«jugaba.» A Rosa ae le quedaron las ve¬
nas sin sangre. Despavorida so metió en

que la visitaba casi á diario. El pastor sentía un ímpetu loco que le hacía temblar las piernas. Una tarde arrancó un gera¬

el corral gritando;

nio; lo tiró por sobre las tapias; desde el

— ¡Madre, madre! ¡Muerto!,,. El abue¬ corral se lo rechazaron. El cabrero pateó

lo muerto!

, la ft/r y siguió el camino. No pasó más por

no rao podía salvar; ¡Así me hubiera re¬

ventado antesl- ¡Pero ahora, ahora me

voy...! ¡Adiós, adiós, Rosa...l

Abrió el portalón, eehóse .al campo y

cerró- por fuera. En el sosiego de la no*

che oyéronse

paso® daros j ñnm$r.

SOLVER

2

So iba. Un insecto se posó zumbando «obre la tapia. De repente, sonó á lo
«lejos un alarido espantoso que excitó el ladrar de los perros, • despertó los ecos del llano y fué á perderse en el silencio
de las montañas del horizonte...
M. Sarmiento.
SA REBOTIGA

mateix temps que so contreven els mús¬
eles risoris, tenían també els uis, coin
espantats, p’el sentimentalisme de ses
ideas. Sa seva literatura es fina y eleva¬
da. Estudia per igual es camvi» de la
mare Naturalesa.com ses liéis en que
se transforma sa vida interna de sa per¬
sona. Enten ses formes y metainórfosis d’els hornos y ses coses. Es tan viu co-
neixedor de s’ánima, com artista en la
pintura... de aixo se dedueix... que en
tots el seus llibres, que son numerosos,
si uoti aquest gust especial sense resabi

laire, voltada de flora d’escletxa obertes de cara al cei, de flors re¬
cades peí meteix petó deis nu-
vols i voltada de remoiias de fal-
zies xisclaut a ton entom com
vol d’ esperits malults, vius la
vida del aire, et nodreixes de so¬
leta! i quietut i et bronzejes de la puresa que’t volta. Ton cortant sois respira les caucons virgiuals fetes de sorolls d’espai, i verges les tornes al home, que les escolta
baixar abracades am les veus de la

DESIG ETERN
A.3ST XD£? S. K.TTSIÍÍOXj
De 1’existencia en l’ardorós mig-dia vaig encontrar la font més delitosa; y un taronger de fruita saborosa y una jove d’estranya galanía.
Aufegant la calor que m’encenia la carretera vaig seguir polsosa diguentine 1’esperanza venturosa qu’altres vergers raillors encontraría.

o destriantsedamunt el blau de la mara
la vora d’ avenes esglaiosos, o sobre llu-
nyedars tenyits d’ una foscor de dol y d’ amenaza; les coves prendrán cromatismes teatrals y fantástics, com si fossen els pabus incógnits de les fades fugitives. Les nits s’ omplirán de desfici contemplatiu y ascétic. Y les oliveres se re¬ vestirán de tot el prestigi revelador
qu’han tengut pera tants d’artistes mixte de dantesc y apocalíptic, ara la desproporció verament monstruosa d’el tronc sinistre y el ramatge de color esblan-

Aquest escrit,pareix més un retay un llibre qu’ «na altra cosa. Ho he obser. vat després d’ haverlo fet; pero com ade
més ein costa trabay lluurarde nou.dins «ls terrosos del meu carap intelectual
que sempre es ermás, suplich en primó
tenue, a-n el meu amich Rusiñol, y en
seg’on, ais qui m’ escolten, que no més
inirin ab aixó sa bona voluntat de-volé
posa es meu grá d* arena en’aquest edi-
íici ahont hei colaboren tauts eoneguts
inestres.
Entre una de las arterias principáis
iT aquest poblé y en es cor ó plassa vexisteix una potecaría qu’es diu d’en
Torrens ó d’es Pont. Adins sa botiga
després de passarper un carrerómelt es
tret, s’hi troba, a iná, esquerra, una reco
.-nada, que fá molt de temps serveix de Rebotiga. Aquesta es molt petita, es més

de ningú. que fá sentí a ue qui elstasta, Natura.
campsnousde cultiu litaran. Cadusqu Lluny de tot lo del món, lluny com vé en el mon, du diferents euaii- de Ies passious petites, lluny del dats. que vá desarrollant, més ó menos j fanc de la térra, no parles mósque

Y he seguit; y raa petja fatigada m’ ha duyt al fons d’ una Tebaida muda; y la vida me sent enmatzinada

tard y que li ¿erveixen per fé un papé en els moments més solemnes. No per la set d’aquella aigua no beguda,

trist ó bó a-n es gran kaleidoscop de su parles més que quan tó d' alcar-se p’el desig de la fruyta no tastada, vida. Aixó, segons conten els qui se co¬ V ánima i corre vers la llum del p’el recort d’un’amor desconeguda.

muniquen ab els esperits, dependeix de ideal, quan brota una nova flor

la prodigalidat de ses fades, cuant es en l’aspre jardí deis homes, quan

Miquel 8. Olives.

dias de mestralada furiosa, sortint per el plor té de regar alguna tomba,

ses encletxes de s’ avene se mesclen en quan T esperit fuig del eos, quan

ses ratxes de veut, y fent gemegá portes el cor s’ enfosqueix, quan se té de y cruixí branques y xiulá ximeneas, resar, d’invocar i de sofrir... alla-

L' BiTIRPRUACIÓ ARTISTICA DE MALLORCA

entren p’eis forats d‘aquestas, ó per sas retxilleras de ses finestres y ab molt de
cuidado desfrasades d’alé, s’acostau ais
bresos ahont els venguts en el mon fan el nonó de 1’infantesa y reben els dons que cada una de ellas te facúltate per donarli. Sens dupte, la qui s’acostá a-n

a‘ ^ 28pe’,e vores tu parles i ta veu va seguint

els tristes bateineuts
....

i el
„

coi~npas~*j

místente de les veus ofegades ton

a

Quan un pintor ha conseguit infondre un paisatge qualque cosa del’esperit

qu¡ ¡ffia

de ia DatHraiesa.

íXj só

dei«s

eancdoomiaptasndyeal

a negra
mÓLi, que

p
s

a

s-

^ g6 pot dir qU’aqUeuH pintura vé a egger una halenadade Paire mateix d’un

guen de fosca per amagar sa ns- pa|s transportada a la ciutat cora a pre-

quida y suau. En quant a 1’ interpretació ideológica,
será sois una conseqüencia de 1’inter¬
pretació romántica, un neo-romanticisme
o ultra-romanticisme nascut de la darre-
ra reacció idealista o esperitualista de 1’art, ja que 1’art se compón d’ al-
ternatives, successius retorns a-n el predomini d’ un o altre áf elsséus elements:
1’ expressió y 1’ idea, la materia y 1’ es¬ perit, la forma, qu’ es 1’ element objectiu, y la contemplació, qu’ es el subjectiu. Vé a esser una eterna ondulació qui en P historia ha anat passant de POrient a Grecia y de Grecia a Alexandría, d’els
gerraánics a P Italia de la Renaixen^a y a-a els aeo-cléssics, y durant els temps raoderns, en que la vida hacorregut més depressa. bategant am més for9a y ara més dolor, veim passar de Racine y Boi-

Burga qu’ampla y més alta que llarga;
«•está eiAphperada, per un costaten papér fosch d’industria y pels altres en ero
inos y cartulines anunciadores de remeys per molts de urals.
Es mobiliari es compon d’ tina tauleta
-a un recó, per fer análisis, iuúisions y altres coses propies de la professió; ulcostat esquerra de sa tauleta, una cadira, y .as’ altre, uii sofá; en front d’es sofá,
baleó, hivernero, qu’es lo que do-
41a llum .y vida á n’aquesta reconada... vida... nó....perqué a-n aquesta sol do¬ rmid’ hi sa gent que s’ hi aplega.
Cada nit, tot l’any, allá devés les nou
d’ es vespre solen encaixonarse an’es recó que acab de descriure, a de més d’es
potecari, un parey de rnetjes, es notari. «es inenescal y algún qu’altre industrial, ,<propie tari, ó eomerciant, y una vegada -lletgida, per alguns, sa prensa d’el dia,
.fiol entrá a rotllo sa discusió, propia de
ííotllochahont s’hi aplega aquesta mena
«de gent.—S’áuimo, o com si diguessim

en Itusiñol, cuant era infantó vá essé
molt pródiga y li abocá á maus plenas ses guyes balsáticas. Y per cabá, per¬ qué també ses ideas se me acaban, y me costa trabay, com he dit al principi, treuren de noves; vuy demaná a l’atnic que a vuy festetjam. qu’es record i de
noltres, y que quant ja siguí vey. reti-
rat dins lo Cau, passantse la vida fuyetjaut el llibre de sa existencia, al timbarse ab sa página qui parli de s’estada an aquest poblé, aixequi es cap y digui: si qu’ heu eran d’ amichs de cor, á fé de Deu, els amichs del poblé de Sóller.
PERK SfífiRA Y CANEELAS
AMORES DE MUERTE
Sueltos al aire los cabellos blondos,
fuego en los ojos y en los labios fuego,
la mordedura en sus entrañas sienten de la fiera insaciable del deseo.

,
Tant sensib e e o .

,
campana.,

per n o que ro eja, an er
mosa tens 1 ánima, que sempre ta

veu pura respon ais sentiments que’l temps t'ensenya. Si el cel és blau, seré i brodat de nuvols,

i extén la cortina alegra, ta veu
vibra allí en laire com copa d’or
batent sobre cristall de roca, com

soroll d’aigua gotetjaut sofá volta

de plata; si el cel és gris, extés com mantell de dol sobre la plana,

ta veu es torna fosca, ton caut és

mate i sornort i com un sospir

s'apaga a dintre de tu meteixa; quan xiscia’l vent al passar per
les escletxes de ton trono, ta veu

se~ gueix al veut i amb eli s'envo,
la, com cnt d e^glaiadora agonía,

a corre desxpietat,’ a- aixordar l— es orelles de les plantes, a udolar sota les naus d8 les ruines, a entrar

a les meteixes tombes, confós ton

crit amb el xiscle neguitós de la

sent o escomesa de visitació; a la ciutat, oQt se ggnt mijjor qU»en üoc ei desig de
PeConfortar-se d’en tanten tantomb una
aspiració de sanitos. a pagesia, amb. una rabejada en el broll frescal d’el torrent o en el recó de 1a plaja tranquila. En P actual predotnini de la pintura de pai¬ satge hi entra per molt aquesta ansia d’ un reconfort pagesívol, tan intensamentsentidaen lesgrans viles modernes, saturades de prosaisme.de vida artificial y desficiosu, monótona y malalti§a. Ma¬ llorca. en son apartament raediterraui, satisfá plenainent aquella aspiració.
Peró, vista a través de P expressió pie¬
tórica, ¿cora se presenta a p'imaginaeió
ia nostra illa?
La qualitat raés característica, més
personal, podriera dir-ne, d’el paisatge
majjor«uit e3 una combinació o terme
m...ig;— en q— ue l«o- g— ra- n se- t*rob• a sempre atenuat peP j0 j0ids y apacible. Tot artista
¿e trobar aquí forcosament la visió ¿,el géu art pr0pi; no ha de fer altra cosa

leau a Hugo y Musset, de Balzac a-n oís
deliquescentsy raístics...Sempreinfluin^
se mutualment unes escoles en les altres, les d’ ahir en les d’ avui y les d’ avui en les de demá, entremesclades de transi-
cions, recullint el tresor deixat com a he¬
rencia, no pera destruir-lo y refer-lodesmauyadaraent, sino pera transformar-lo y anarli fent prendre noves formes fins a Pinfinit, sempre en noves reencarnación*
d’ el Verb divi de la Bellesa.
Sois per una interpretació ideológica, millor qu’ ideal, pot pasearse, per la for^a evocadora d’ el silenci, cantada
per Verlaine y Ma. e,te•rlinek yj encarnada
per D’ Annunzio en les séues Verges sim¬ bóliques, desde aquesta Mallorca sonrient y alegre a la visió qu’en tregüé en Degouve, la visió de la Cythera d’en
Baudelaire, una illa morta y espantosa
ont* sois creix P, a«irbwrec duee lma M Moorrtí,, oo a Pespectacle de la preforraació de la térra actual, cora una previsió brahmánica d’el transformismo; lo mconscient

-sa veu tonant de ses vetllades, sol durla
..un inetje, ja vey, no pels molts anys, •aiuó pels molts cops de lliure que sen ha -duits, desde es principi de s’accidentada vida de trenta anys de lluita per sa -existencia, comensant per ses harneados
-en els carrers de Barcelona, quant sa
revolueió, fias a la cruenta y poch re¬
tribuida vida de metje de poblé per gua-
nyarse el nostro pá de cada día.
Record discusions politiquee sosten-
gudas ab su fermesa propia d’el quité
•ses conviccions arrelades dios ses enclet-
xes d'es cor. Record discursos religiosos
sostenguts am sa claró d’una inteligen¬ cia soletjada. Record projectes de millores, per aquest poblé, que li don a ríen tal «empenta, peí camí del progrés, que de cop, desmentint lo del Natura nou facit saltim. el posaria el costat de la Capital... pero també record, nits d* an yoranga del viurc viu de les poblacions gratis, en que els cerveils d’es reunits

Por eso las sirenas se deslizan
sobre las ondas del rugiente océano, en busca de un amante, presurosas
á celebrar fatídico himeneo.
Liras de nácar en sus manos gimen al soplo temeroso de los vientos, y de sus labios melodiosas brotan
raras canciones de confusos ecos.
Notas dispersas, que ¿ la vez, parecen voces que bajan del oscuro cielo, voces que surgen del ignoto fondo, voces que llegan de los cuatro vientos.
Dulces canciones que á la nave llegan y aduermen al confiado marinero, poblando de visiones voluptuosas el pais encantado de sus sueños;
Dejándole ignorante del peligro hasta que vé su pavoroso espectro, y al duro choque, tembloroso mira
los duros flancos de la nave abiertos.

quena e ioüzo. ¡Que a egre que

esper es am a c aior e ía
¡Que me angiosa sospires a sen n

°rp011I% f

o os mon anyesi

nls

hi a"Vle1ntxi-s°S,

S ei^netl flue
¡am quin daht respires

el vent de guerra que t volta, i

com retroua ton cnt de banda a

banda de patria! Ta veu és allavo-
..
res un cant d entusiasme,’ un ai!

neguitós d’alerta, un vibrant tre-
molor rebotent per les serres, i, trobant un eco en cada pit, la su-
blim invitació a la marxa de vic¬

toria i la promesa cantada de san¬
ta independencia. Oh campana! Grandiosa ets si

toques a mal temps: sembla que Ts

nuvols es revolquin sobre ten i els

trons vulguin ofegar ton crit; so-

1

•

'

1*

-

*

s¿ qUa)seV0I panorama s’ens presenta ja am diversitat d’ aspectes segons qui sía ej contemplador, molt més han de sem-

discordants les reproducemos d’ uu
paisatge susceptible de tan distintes in-
[e etacion8>

^ en termes

n¡

drá Jep

eat 8entiJental> eg

dLir, d. estinada a comunicar tant, so,is sen-

* ti.ment*s; o i.d.eológi.ca, en que l,a trasmis-

sió sentimental sia la base d’una suges-

tió, d’el despertament d’una idea, d’una

visió intelectual, fins y tot d’ un raho-

nament.

L’interpretació sentimental podrá re¬
velar-nos una Mallorca clássica. com una

avengada de les illes gregues o de la cos¬ ta ¡latina; la gran badía de Palma s’ obrirá com una visió serena y reposada.

suprema de tot; les roques despreses de Ia montanya senten desvetlar-se diñe eHes les primeres dolors de la vida ani-
nial; les reís monstruoses lluiten per
fugir de la térra, se retorcen com a serpa
y se rosseguen com a dracs aferrant-se
a la vida tot just que n’ han sentit batre el despertament duptós; y el vent genesíac ajeu y escabella les branques de les ausines y d’ els roures,
Aqueixes iaterpretarions, tant com s» depuriu y esperitualisin fent-se més intelectuals que sensitives, es natural
qu’anirán fent predominar 1*expressió artística d’el temperament de 1’autor damunt la d’ el paisatge mateix tal com
puga veure’l i’imaginació personal o i’ afany poétic d’ el contemplador. 8i pot asssegurar-se que tot paisatge es

esta ven com eusopits per l’acció de 1’at¬

mósfera enervant produida pes poch sol, Se hunde la nave; las sirenas lanzan

sa multa humitat de ses roades, que gritos de triunfo y de pasión rugiendo,

no s’acaben may, y ade més cal-regada á los convulsos cuerpos de los náufragos

pels efluvis de la flor d’azahar, que com
tots sabem, té la virtut d* amausar el
sensori.
Una 4’aqüestes nits. que no se disputava res y en que els reunits sentieti la falta de circulació de les viles gratis,

ciñen y enroscan sus lascivos cuerpos.
Y gozan las caricias de los hombres entra espasmos de amor y sufrimientos,
libando ansiosas con febriles labios el estertor de moribundos besos.

anyorunt alguns, els anys de joventut bullanguera de vida d’estudiaut, senti-

F. Blanes Víale.

yem dins sa botiga. una veu que sola-

inent se dona a sentir unes poques vega-
des al any, y casi sempre acompanyada

Á LA CAMPANA

d’aiguu personatje qui véa admirar les
naturals bulleses d*aquest poblé. Aques¬

Si algún objocte vestit am la

ta veu era la d"el benvolgut artista Pi- materia sembla teñir una ánima a

zá. la persona a ne qui acompanyava. dintre, una ánima que parli, que

era en Rusinol.

plori, que eanti i que sospiri, ets

En Rusinol era ccmegut de tots nol- tu, oh campana!; tú, que am la

tros; coneixiem. si no totes, algunes de veu de brouzo remous en el cor

ses seves obres, que es per ahont aquei- del home les alegries i les triste-

xos cerveils privilegiáis pe sa sustancia ses més intimes, aquelles que no

gris, solea comunicarse-ab els habitants
d’el valí intelleetual. ahont. per falta de

traspuen a tora guardados en els fulls arracerats de la quietut més

sol y d’ oxígeno, predomina sa sustancia fonda.

blanca, principal causa. d’ aquesta roan- Sompesa al cim del campauar,

dra que sentím els habitants de) poblé voltada sempre de nuvols, de llum, «ris. Unes quantes nits, y per breas ra¬ de serenes i d’estrelles, a tota hora

tos, se digná el senyor Rusiñol mostrar¬ respires aquella santa soletat de les

se compasiu, y mos vá serví un parell altares, feta de gases d’eter, ou les

de plata escuits de sa seva fruytera inte- veus no bi arriben i hi arriben llectual... Aixis com els anaveuv tastant. els sospirs; on la paraula no hi

anavem. al mateix temps. sentint un puja y les pregarles hi volen; on

gust especial mesela d’agre y de dais, les ánimes hi passen al 1 langar-se
fms a-n es puut 4«e rnoltes vegudes a seguir la ruta espiritual de son

vai<*‘ notar a tPes meas ¿ompanvs que a! ¡ romiatge invisible; sola allí en-

comptar les hores de la vida que s’escorreu iucaucables; i grau ets sempre: gran quan sos-
pires, gran quan cantes ó parles,
i gran quan calles. Gran ets sempre; pero mai tes
queixes de bronzo arriben al fons del cor com quan toques a oració. Mirant-te’1 dia, que mor despedit de nuvolades enceses, veient el sol enforizant-se poc a poc voltat de gases, sentint la térra adormir-se, no sé am quina emoció pregues per així fer pregar ais que t’es¬ colten. Cridats per tu, eu aquella hora dolcissima, compareixen tots els records de la vida, en lliras confosos se veuen anar passant les esperances borrades, en professó disfumida s’ escorren els desenganys i passen muts de vergonya; cridat per tu, Tanyorameut se desperta de tot lo que és lluny i s*estima, de tot lo que s’ha perdut, de tot lo mort altre temps; cridats per tu en el vuid de T in¬ decisa claror, s’abraga tot lo que plora i sofreix, s’ abracen tots els somnis esborrats; cridat per tu, tot resa en la gran Naturalesa.
Resa’l día que mort, ia térra
que s' adorm, 1 'home que calla, i els estels que allí enlaire púatejen sobre ton, mirant-te tremoiosps.
Santiago Rusiñol.

de coves y entalls. semblarán el darrer refugi de les deeses heléniques, reflectint, com a colors de ropatges entrevists, l’irisació meridional d’els esculls; els

per
mateix pot afirmar-se qu’ el paisatge guarda sempre inefable y verge de tota
interpretació son millor prestigi, silenciós y eloqííentissim al mateix temps

proraontoris s’ animarán confosament dibuixant musculatures de ciclop; les
valls s’ obrírán a la divina primavera,
impregnades de l’eraanació d’els horts mítics; les oliveres venerables, qui tal volta foren un día, com els roures y les ausines, representació de la primera pa¬ tria, aixopluc de la tribu vagameut cons¬ tituida, serni-conscient, qui les feia objecte d’una adoració filial y poruga,
s'aixecarán com a osseres de Prometéus

pera el qui se contenta ara contemplar-io, peró esquiu y fonedig pera el qui vol apoderar-s'en. Per cada espectador, per cada hora* per cada camvi de temps, per cada estació, per cada paratge, guarda la nostra Mallorca una raunió inestroncable de aensacions y sentiraents, de fantasíes y divagacions espirituals. Cada un de noltros en té una, de Mallorca, y la du dintre de sí per tot
arreu, com una creació, feta a sa imat-

encadenáis o restes de Laoconts am la ge y consemblanga. Per aixó no tó res

tna trágicament algada cap al cel, o pe- i extrany qu’ els esperits pobres s’ esj trifieacionsd’Hamadríades dolorosament pantin quan, al trobar-se am les reve¬

ía móvil isudes, y deixarán desprendre una | lacions que 1’ art els trasmet de 1*illa qu’
espira de 1’ánima de Palas, la séua crea¬ ells veuen. s’escandalisin de lo que pera

dora.

ells es monstruosa adulteració-de la rea-

Y en camvi, a través d'un ultra tem¬ litat. Se diría que ressenten la concien¬

pera tnent artistic, sorgirá una Mallorca cia de la propia feblesa osperitual, de la romántica, cotnposta de costers esquerps propia inferioritat. y que no volen de

y feréstecs. de penyalars altíssims qui cap manera consentir-hi. Peró no tothoin fan recordar a la fantasía els gegants frueix d’el poder meravellós per el qaal,

condormits de les rondalles familiars; de y com si la materia inconscient sentís la fondals d’aigiies condormides, coberts veu d’ una tauraaturgia desconeguda

d’ una ombra mortal aont se deixeu en- qui la crida de sople, se transporten lee

treveureels monstressiibmarins, consem- montanyes y se transformen de veritat

blants a-n el polp de Gilliat. qui han els molifis de vent en gegants simbólica-

destronat les ninfes y sirenes, terribles y terribles, y les pobres masíes arruinaa-n els navegants y pescadors. La capsu¬ des eu pahuis de princeses o en presó do lada d’els pins s'esfumará en vapors de donzellesanyoradices. Sembla, com deiar

colorit quasi tremolós. elevant se estáti- que la natura prepara un vestit y un* cament cap a un cel autumnal y mástic aparenga pera cada contemplador; y

3 OLJLE tí

i

g’eiBMcalla am gases lluminoses y res-

¡plilga-nadesepdt’sepllearay

rebre els vianats qui son
sota el mantell vert i’els

conreos o el pedreny de la serrulada o

Y esbaldrec de les ruines, saben evocar

pesperit mateix de les coses a paren temant inanitnades, y entendre 1’ himno,

etera de lo inorgánic.y destriar el moviment suan de vida qui batega en el

fonsd’els panorames, inmóvils, callats

y morts pera els profana indignes de co-
neixe’ ls. Y es tal aqueix consorci d’ els

espectacles de la natura amb els elegits,

qu’ a vegades el mateix contemplador
gent despreadre ’s de 1’ ánima propia, com

a ratg de llum fugitiva, com a ressó de

la propia canturía o divagació tendrá

¿el propi esser. quel-com de la sétia vida

qui va a incorporar-se a lo contemplat
pera animar-hoy fer-ho ressorgir davant
els ulls com una vella coneixenga, fins a

departir-hi mística y secretament a 1’ es-
til franciscá. y treure ’n, aletejant y fe¬ rrosa, la substancia oculta qui se revelá

un dia an els pobles primitius com el

deu d’ el lloc o la memoria vivent d’ una

antiga gesta de gloria.

Yaixís mentres el burges va resseguint

a través d’ els soles rectes y fecondats el

compte de la cullita próxima, el poeta

veu y sent la ninfa inmortal qui nía en

el recó d’el coster o a l’ombra de 1’ ausi-

na venerable o vora la font coronada

d’eura; enginya combinacions de co¬

lora, a la manera de sinfoníes. am la ver¬

dor de toas infinita de les arbredes y

sotnnía divines aparicions en la foscor

discreta de la garriga o entre el ropatge

cendrós y retorcut de les nuvolades; des¬

cifra el sentit misteriós deles liniesy

«o treu la norma secreta de les futures

arcades y de 1’ art mateixa d’ el perve-

nir; confegeix 1’ inscripció borrada de

les liases votives qui dormen sota 1’ her-

bam; desvetla y escolta, pera revelar-lo a-n

a,elmon, Teco esvabit d’els vells oracles.

qui dorna entre les pedrea d' els temples

caiguts; alga am la fantasía lescolonna-

des y clou les voltes de les catedral»

d’un temps; beu l’essencia difosa en els

mil aspectes déla conteraplació;concen¬

tra y respira 1’ aroma esfumat en les au-

res-sotils qui s’ eleven de la térra com a

holocaustes, perfurns reserváis al pler

únie d’ els escullits, per un privilegi

d’ els deus.

lIlorTcaal

es en Rusiñol y aquesta es
que vé a mostrarnos. No

la Ma¬
cal ara

resseguir el catálec de les séues pintures

mallorquines, ja que tots haveu sentit el

prestigi que s’en desprén; lo que po¬

driera dir-ne la séua sugestió sentimen¬

tal es massa clara pera que jo m’ entre-

tengui en explicar-vos-la puut per punt,

cara més avall, les majories; regidor» iprimero. segundo i tercero, que parlen; els que no parlen, peró que fan goig a la sala, i les minories lo més a 1’esque¬ rra possible; tant a 1’esquerra que quasi ja han donat la volta. El Beco, en Joan
d’ El Pensil i l’amo de La Esperanza fan de public. L’alcalde hu tocut la cato-
paneta, el secretan ha Uegit iu sesión
anterior, que niogú ha entés. peró que han aprovat, i comenta la verituble se-
ssió.

L' Alcalde

Senyors: gosaria demnnar an els com-
panys de consistori, aixís an aquells que forrnem la compacta majoria, com a les
aonrades minories; que avui posin ateu-
ció, que’s fixin, que’s retinguin de fer mig-diada en els sillons regidorials, com ha passat, més soviut de loque per-
meten les liéis. La sessió de avui té
de ser equitativa, i estrir ta, i s’han de dilucidar punts molt foscos, i s’ ha de
fer molta llum. Llum. Fiat lux! com
deia aquell... Ara no’m recordó qui ho
deia.

Déu.

El Secretan

E Alcalde:

Déu Nostre Senyor, que’ns guardi de pendre mal. Peró jo dic que s’ha de
tractar de miliores molt urbanos i pre¬
cises; d’assumptes de mitja urgencia, i d’altres que, si bé uo porten pressa, tampoc será mal de parlar-ne. Yolem de¬ mostrar que’l partit conservador, que avui regenta, i que m’ha donat amplios podere de regentar a les minories, tam¬ bé restima’l progrés; pero un progrés de bone llei, un progrés ben entendido,
un progrés tebi. un progrés que no progressi. Fins els partits s’han de teñir am
mida en el món.

Un minoría No ós veritat!

Molt bé!

El públic
L' Alcalde

Que’s té de teñir sancer, el partit?

El minoría

I ben sencer!

Ben xafat!

El públic
L‘ Alcalde

Si no calleu us treuró del consistori!
No vui esvalots en el poblé. Vui millores, i per aixó’ns havem reunit. Havem de fer administració, administració veritable, hermanada am les miliores.
Per ara’s traeta de possar un altre bañe a la plaga. Els que hi han al present són al sol, i n’ havem de posar un o altre a i’ombra. Qué hi dieu en lo del bañe?

sulta sempre, la Presidencia. ¿Que’lsen
sembla de las «iéu plantes?
El majoria
Jo. am per mis de 1’alcalde, i cree que conforme amb el parer del companys de majoria, pruposo prudencia: les raillores s’han de fer am mónita. An el poblé se li ha de donar gas, peró a mitja aixeta, música, peró a mig tocar; Uibertat. peró en guardia civil. El nostre poblé, que tenim taut d’honor d‘encaminar, és
un argent viu: fot ho vol depressa: és pie de gent exaltada.

1' Alcalde

Demano a 1’orador que s’expressi.
El majoria
Vui dir, que no les hi posaria totes les déu platanes. Aquest any n’hi posaria tres ó quatre; l’any que ve, dugues més; 1*altre, una ultra; i aixísavaucen els po¬
bles.
E Alcalde

Posem-u’hi vuit i uo’n parlem més?
El minoría Voto en contra!

L‘ Alcalde

Aprovat. Se posaran les vuit platanes; i com que la nostra plaga no és plaga de regadiu. i alió del plom e que havem parlat encara n’hi ha per e3tona, proposo també, y ho proposo ina totes les nieves forces. que’seompri una regadora, que’s llogui un hume entés en regar, que se li douguin tres duros cada setmana, i

que aquest siga en Joanet del fielat.

Fóra! Fóra! Protesto!

El poblé
El minoría L' Alcalde

Ja no’n fem cas!

El minoría

Es parent vostre. E Alcalde

Ja no ’n fem cas!

El minoría

Quan pujarera al treurem.
E Alcalde

Si. senyor; i ni posareu un
tres.
El poblé
Fóra! Fóral
E Alcalde

déla

vos-

El que no calli se li revisará’l repartirnent. (Pausa.) Aixís tu’agrada! que el poblé calli. El poblé te de callar sempre.
Si no admeteu an en Joanet del fielat.
presento la dimissió. Es qüestió d’ernpenyo i d’ honrilla!
El minoría

Arruineu an el poblé!

El majoria Un vot de confianga a 1’alcalde.
Tots
Molt bé! Molt bé!
E Alcalde
Grades, regidors. Jo tambó’n tiñe en vosaltres d’aixó de la confianga. En tiñe de absoluta i ferina. Anant avinguts com anem, en podem fer moltes de mi¬ nores; pero avui ja’n hem fetas prou.
Cada día n’anirem feut, i ens trobarem miltorats, sense sotracs i sense sustos,
no més que evolucionant per les vies Progressive». He dit. I la sessió s’aixeca.
Santiago Rusiñol.
RiSHOL Y EL Í0MR1SM A ESPANTA
Qui té poc oli per fer sopes fa degotar bé la botella a fi de que no n’ hi quedi; qui té uu ábre de poc fruit, Y espolsa per tots iudrets, a fi d’ aprofitarlo. Lo mateix a o ha de fer T home qui com jo tó poc recapte d’ idóes per tractar uu assumptOj Peió, a vegades manca el temps, y les idóes son poques y mal aprofitades. M’ haureu de perdouar si les quatre notes qu’ escric a corre cuita no corresponen ni a les atencions que dec a bons amics de Sóller, ni a T importancia del ñora qu' ens ha aplegat una volta més en la valí encantada, ahont sejorna a 1’ ombra d’ els taronjers la fada de la poesía.
Un amic a qui vaig anunciar la nos¬ tra excursió, me demanava: — ¿Anau d‘ eieccions?—Res d’aixó.—¿De cassa tal volta?—De cassa no diría que no, Anam a aydar ais sollerics a posar els filats per cassar un aucell d’ ales llargues; a cativar per Mallorca i’ ánima d’ en Rusi¬ ñol, cosa més important de lo que sem bla a primera vista. Com a un propietari li té compte un dret d'aigua, a Mallorca li couvenen llargues estades d' en Rusi¬ ñol, qui vessa per allá ahont passa vitalitat y auimació, lo mateix que una font viva; y a n en Rusiñol no li va del tot mal i’ aire de la nostra illa porque el sóu iugeni doui bous esplets.
Vengué a Mallorca per primera volta fa deu o dotze anys, y ja liavors me va semblar uua de les poquíssimes figures qui realisen T imatge típica dei artista, ab les qualitats de naixenga y la corres¬ pondencia de totes les hores de la vida,
tots els actes de la voluntat a la nadiua
vocació, qui fa del artista veritable y

da, y establir entre les séues impre* sions, casi sempre justes, y el sóu apriorisrae cien tifie, una congruencia a voltes
impossible. La séua historia natural de l' arti es un palau espléndid, de pedres for. tes y ricament llavorades, peró fonamen* tat demuut R arena. Quan, d'amagat d‘ ell mateix, fa qualque escapada d* aquest palau, liavors es quan mós acer¬ ta. Com aquells héroes del temps prehistóric qui eren filis d‘ una divinifcat y
una criatura humana, 1‘ art es íill de les amors del cel y de la térra, y tó una part sotmesa al imperi de la filosofía y de la crítica, peró tó una altra part que casi bé sense metáfora podem ano-
menar divina, aont sois clarejen vagament les fngitives intuicions del geni.
El sentiment, el gust, 1‘ experiencia han fixat un petit nombra de principié inalterables qu‘ en reaütat son comuus a totes les escoles. Es lo que podem ano* menar el dogma pera distiugir-lo de la dis¬ ciplina. Fora d‘ aixó, les escoles, filies de les circonstancies, sois poden esser estudiades amb uu Criteri oportunista.
En el temps en que mos trobam ¿qui dirá seriaraent jo sora elássie o jo sora
roraántic?
Peró parlem no mós de 1‘ época que molts de nosaltres hem aleangada. Vó un dia qu‘ una literatura de boudoir, febroseuca, artificiosa, quimérica, una especié de paludismo lirio, enmalalteix y entebana les imagiuacions, interposant entre elles y la veritat una falsa concepció de la Vida. Dones liavors, contra aquesta malaltía, contra aqnests deliris qui sou els deliris de la debilitat produída per*
la falta d‘ aliment sanitós, s‘ imposa lá carapanya realista, qui fa retornar els esperita a nodrir-se en les fonts auténtiques de la naturales» y de la vida.
Peró el realisme degenera. Els curts de vista y de ganabais aeursen la realitat a mida de la séua visió superficial y raesquina o la miren amb nlleres negres comprados per poc preu en la botiga del pessimisme. Una observació qui llenegá per demuut les aigues embassades suprimeix les correntsy fonts de la natura. La grau tontería: somniar o fantasiar. La
suprema victoria: pintar exaetament urt tronxo de coi, y si es podrit millor. La prosa triunfa y 1‘ avorriment pastura peiv tot arreu... Dones liavors s‘imposa, eu ñora del ensomni, del ideal, del mistari,de la poesía, injustament proscrita de.ls dominis de Y art, un crit de Uibertat y do

profanaat am divagacions impotents de l’inteligencia l’encant snprem de lo profondament sentit, qui guarda tota la forga religiosa de lo incomprés y fantástic. Jardins senyorials y abandonats, aont queda la musa clorótica d’el neoclassicisme; visious primaverals de blan¬ cor llurninosa; visión» rosades, casi aro-
mátiques. de planters en flor; visions nupcials de reconsflorits, plens del*en¬ cía veladaraent sexual y torbador d’el ro-
■anmttisc,ispmere;davmisuionnts odnot csruerpaus1c* leesncfeanr-t
melangiós, antiquissim y etern, de Y hora mística; camináis humits p’ els darrers escolims d’els brolladors mitológics; des¬
maya qui tomben com a vells inválids sota el pea gloriós de la séua tradició romántica; niusde pedradescoberts entre las ruines d’ els castells raig-evals, d’ont acaba de fugir el darrer fantasma; traneflguracions de palaus encantats, damares defensas de la llegenda, guaitant sobre els precipicio endevinats de la costa
brava
Peró si de tot aqueix cabal de gloria cal induir-ne la nota personal, íntima y oculta qui dorm en el fons de tot temperament, bé se pot dir qu’ en Rusiñol
las ha revelat 1’ eternal femení de la na¬
tura de Mallorca, l’element feminal es-
pargit en la tendresa de les coloracions,
en el vellutat de les fulle3, en l’ halenada

Protesto!
I per qué?

El minoría E Alcalde El minoría

Perqué protesto. Aviat les minories

no tindrem dret de protestar! Dic que

protesto! Muy bien!

El públic
V Alcalde

Dones, molt bé diu! ¿Ningú hi té res

més que dir en lo del bañe? Penueto que

parlin les raajories.

Jo creía...

Un majoria
E Alcalde

Molt bé! Qué creía?

Un minoría

Jo creía... que segons...
E Alcalde I res més?
El majoria

No més que segons com. L' Alcalde

Se vota que segons?

Tots

Si, sí!

L¡ Alcalde

Dones, queda aprovat que segons... i que consti. Adetnés, una plaga sense arbrat ni es plaga ni té arbrat. He llegit més de dugues vegades en llibretes que

E Alcalde
Si voleu fer econoinies. proposo que
no ’s plantin les vuit platanes, peró que’s notnbri an en Joanet. Torno a dir que és qiiestió d’empenyo i d’honrilla.
Entra en Joanet?
El minoría No!
E Alcalde
Queda entrat.
El Secretan
I les vuit platanes?
E Alcalde
Que passin a la cotnissió
El Secretan
No’n tenim, de cotnissió.
E Alcalde
Iuventi-la. i apunti y calli. El poblé té de progressar, peró no’m cauco de repe¬ tir que ha de sor am calma, i molta i mol¬
ta de calma. Res m’eucarrega’l govern. tant y tant enc&rregat, cora que evitem les bullangues. «Vosaltres.—rae diu a
cada punt,—els que sou classes directo¬ res, regenereu, administreu, i no us fiqueu en política». La nostra deria, regidors, ha de ser fer miliores positives,
miliores i més miliores. Jo, senyors,
sempre us diré lo mateix. mentres tingui vara y manament. Res de política efectiva. Tinguem vida propia i autonó¬

complert, una simpática dissonancia dins la grisenca monotonía de la soeietat centemporania. Sí; era artista de rassa; bastava veure’l. Y aixó es y será sempre, jove ó vell, raalalt ó bo, alegre o trist, a Faris, a Roma, a Sitjes, a Raima o a PoUensa, tot sol o en familia, pintant, escriguent, conversant, broraejaut, coutemplant una posta de sol o fent coverbos ab la posadera o ei missatge a la cuina de Y hostal, sens que may T abandoni la fal-lera de 1’ art, sens que may deixi de seure á sou costat y esser seuyora deis seus pensaments y els seus nervis la musa iuvisibie qui T escalfa, la qui va recullir el primer perfum de la poncella
de T ánima al badarse a la rabo y tancará sos ulls en la darrera hora. El séu
instiut d'observació, sempre despert y vigilaut, es uua forma de la gola interior may satisfeta. Tot ho veu, tot ho recull, tot fa bona presa per la fantasía absorbent. No hi ha cosa petita que li passi per alt, ni cosa grau que contempli ab interés estrany al egoisme artístic de que tots els altres egoismes venen a esser
tributaris.
En Santiago Rusiñol passa per capi* tost del movimeut modernista dins Espanya. ¿Que vó esser el modernwne? ¿Es

reforma, y el crit ha d‘ esser fort, ha df
esser agut pera que tengui eco; y dl áiáíó
neix el modernismo qui, deixant apart les contorsiona deis histórica y les arrie-ses deis iuconscients y lea caigudes delá vertaders ingenis, es en el fons la reacció neo romántica qui proclama V integritat de la natura am sos ilunyadars y so® abismes y sos batees misteriosos contra el realisme aixorc y fotográfic; el dret dé sentir y de volar contra 1* embatada de
carn morta qui pesa eu el ventré del vol-' tor sense deixar-lo algar de térra.
La nova Iglesia té son centre a París? mós el nom es nasent a Espauya; jo no sé ai manys que fora d‘ Espanya se parli de modernismo. Sectas en tó moltes,peró no tó, que jo sapia, credo reconegut. Qui volgués estudiar-lo hauría d'anarrecordantles grans figures qui ©nt
les distiutes ramas de Y art son invoca¬
dos com ídols de la tendencia reformista^
y els vicié y morbositats qu‘ els inimic® li atribueixen, pera deduir, eh mig de lá
varietat desordenada y con fosa, els tret® característics. Jo no he de ferho, perqué
no teuc pi’eparació bastanta y perque uu bosqueig rapidíssim ompliría moltes págines. Els modernistas son coloras dfes-
carapadissa, y cadasqd vola p‘ el seví

d’els oratjols, en el broll delicat de les parleu d’aqüestes coses, que’l que no té mica, poblé propi, municipi propi i tot un esgarriament o una tendencia Ilegíti¬ compte.

fontanelles, en la suau remor d’els pi¬ arbres no té pluges, i el que no té plu- propi. Siguem amics deis atnics, com ma y feconda?

Sol esser més fácil la caricatura qu‘ ef

llare. en la púdica vermellor dq les mon¬ ges no té arbres. Comencem pels arbres, deia Sant Agustí, si no recordó raala- De totes les escoles que s’ han sueceit retrato. Del romanticisrae se n‘ han fetes

tantes a posta de sol... Ens ha revelat ja que noli está perinés á u’el partit raent. Siguem amics de la justicia, de en 1’ historia de 1’ art y la literatura, cap graciosos caricatures, la d; en Mesonero

la nostra Artemisa, y a tots ens ha sembiat veure-la sorgir a través de la visió
d’ el pintor, resaltant ain blancors de lla¬ na sobre els cumps embadalits. o damunt en ceso re de ponente mistics con-
semblants a aureoles de divinisació.

conservador ni an els altres comengar

per les pluges. Proposo en el poblé de

plantar deu platanes a la plaga.

El minoría

Protesto!

L‘ Alcalde

les tradicions municipals. de les liéis éscrites. i seguiin cotn fins ara havem
seguit. Les nacióos que tenen bons po¬ bles, són bon3 pobles de nacions. Bi ha res més que dir?
Tots

n’ hi ha qui puga alabarse de posseir Y erangeli defiaitiu ab exclusió de les al¬ tres. Es més, 1‘ art deixaría df esser lo
qu‘ es, deixaría de representar lo mós noble y grandiós de 1‘ esperit huraá si n*

Romanos, per exemple; peró la semblanga definitiva, 1‘ historia concienzuda y complerta no está feta eneara. Aixís alguns broraistes s‘ han divertit am les aberracions del moderuisme, en lo que té*

Ja rafho peasaval
El minoría

Per qué us ho pensaveu?

L’ AJUNTAMENT

E Alcalde

Perqué també protesto jo, quanaóc de L’escena, a la sala del consistorio Sala la miuoria.

pobra. Ha estat blanca i encare n’és.
poc ó molt. A la paret principal, un dos¬ ier; a sota, el rei de turno’, més a sota, la
¡•residencia; més avali, el secretan; en¬ <

Molt bé!

Les majoríes
E Alcalde

Ademés, la Presideucia consulta. Con-

Molt bé! Molt bé! El majoria
Jo proposo... E Alcalde
Depressa, que anem a tancar la sessió. El majoria
Proposa am per mis...
E Alcalde
Qué? Depreaflíií

tengués regions impenetrables a la freda
llum del raeiocini, si 1‘ essencia seua po-
gués esser analisada y reduida a un sis¬ tema de coaelusions científiques llñgicament demostrables. D’ aquí neis, en moa
pobre coucepte, el radical error df en Taine, gran peusadou y grau critic, peró' qni; se ressenfc de voler tancar 1‘ ínfinitut cosmogónica del more artístic dins el
u#rcle éf una teoría sabiameut coucebu-

d‘ extravagant y neurastenic; y pera fer-

ne una auca de redolins més o meny®

pintoresca los ha bastat inventariar'

quatre ximpiases de quatre ninots de ca¬

bellera Úarga y aire sibilític, Yerges li-

lials y fonedices, afectacions de senti-

mentalisme pseude-místic y nebulositatP

gongorina, jocs de pirotecnia gramatical,-

indigestions y desvatis de cervell® bufít®

qui s‘ han afartat d‘ en D'1

ym

SÓLLEB

4

Haeterlinck y en Nietzsche, ritmes trencats y xenglotanta... Més aixó no es «1 m o demi s me; es la gorrada m del mo-
>d«*rnisme.
Aquest representa, ja ko ke dit, Y ideá¬
osme blau contra Y idealisme negre, la
íestauració del negro sense átes de la
poesía am sa cort natural d'ilusions, pressentiments y fantasmes; feuómeus de la realitat íntima y eterna, més positius qu‘els fenómeus de 1‘actualitat visible, .qui cora el plomatge de ll aucell y les es¬
cames de la serp muda cada día. Peró ademés dl aixó el modernisme
reflecteix quelcom de la Dirviositat y el
'íieguit d' una época de crisis; quelcom «1‘ esperit carnal y la cara trista» de
que parlava en Verlaine; la fluctuació
de 1‘ anima contemporauia; V anyoranga
del caudor primitiu, de la fe y ia pietat perdudes; el desig punyent de noves for¬ mes de expressió, eteries y flexibles qui permetin al sentiment exkalar-se com uu perfum. D‘aquí venen els procediments
al ambienta pera cercar la forma sugesti¬
va; la natural invasió de les arU; els poetes qui perssegueixeu la sugestió mu¬ sical; els músics qui fan poemes; els pintors qui pinten sinfoníes. D‘ aquí vé que la colossal figura en Wagner, sia iiivo
«ada-cena un Anti Crist per totes les seo
tes modernistes. Quelcom de siuiátre se
despren del teixit complicadíssiin de les -séues inspiracions, boscuria gegaiitina de reís eumetzinades per la linfa sotil de
la tristesa moderna.
Sia com sia, jo cree que la tendencia a
Espauya ka resultat beneficiosa. Ha remogut y assahouat la crosta freda y endtirida delderrer literari; ha despertat el
gust per da música popular; ha espirituaiisat y ennoblit la pintura, sia dit am
decencia deis qui se titulen conservadora
gy obliden que lo que tracten da conser¬
var es la modalitat artística d‘una vin-
tena d‘ anys que res té que veure ab la ¿tradició deis graos mestres anteriors a

més que mai am 1‘ amor a las tintes npa- coro laron la obra con dos sober- j llegó á la ciudad condal á las cin¬

gades y a les imatges tristes y allaogiii
dea. Peró ara ka sanat de cór y d‘ ánima.
Li tregueren uu ronyó, y amb -el ron y ó malalt s‘ en va anar tot el lljm decaden¬ tista. Ara 1‘ inspiragió es forta. fieial y sincera. Els fruits, madurs y {míanosos,
agraden a tots, raodernistes y aniinio
dernistes. Ja no té irtcréduls. Filis els

bias composiciones, de lo mejorcito j co de ia tarde y hoy debe prose¬ que ha salido desde hace muchos guir su camino hacia Cette. año ;. ¡Que lástima que el Sr, Al¬ Llevóse un regular número de cover, al que no le faltan medios pasajeros y carga general. para llegar hasta el no más allá, no se decida, cual han hecho Con regular concurrencia han otros escriiores contemporáneos, k tenido lugar en las noches del sᬠpasar ei R ibicóá, duidonos en bado, domingo y jueves últimos,
forma de novela, drama ó come¬ las funciones de zarzuela en el

qui abans, en nom de les oiabuances a« a- dia una especie de Incógnita que á teatro de la Defensora Sollerense. En

démiques, 1‘ acnsaven de contrabandista, los pocos años podría aclarar con los dos primeros dias se represen¬

saluden la seua obra, expressió viril y otra viril Realidad! Decídase, don taron las obras que anunciamos en

espontania d‘ un sentiment comprensi¬ Juan, y se lo agradecerán todos nuestro último número, habiendo

ble per totes les animes delieades. Bé los verdaderos amantes de las le¬ sido, algunas de ellas, muy del

podría esser ia divisa del pintor poeta 1‘ estrofa d‘ un aitre poeta qui anys en-
rera escrivía:
« pero el arte es crear, la exacta copia que el muudo externo pálida remeda, trabajo estéril es si en él no queda algo viviente de nuestra alma propia.»

tras pá trias. La grata velada terminó coa una
danza noruega de Griega que toca¬
ron á cuatro manos, los señores
Juan Marqués y Antonio Noguera; los aplausos que arrancaron les obli¬ garon á tocar otra del mismo autor y finalmente el Sr. Noguera nos

agrado del público. El jueves se estrenó, en nuestro coliseo se en¬ tiende, la zarzuela en dos actos La
Sensitiva, que fué aplaudida por los
espectadores, y se puso en escena
por segunda vez Chateaux Margaux.
Para esta noche quedan anun¬
ciadas las obras Un gatito de Madrid

Joan Alcover

dejó saborear sólo por contados se¬ (2.a representación), Cde L. é Indicis

gundos, la danza triste de su com¬ y para mañana Tío... yo no he sido

posición, que también fue aplau¬ (2.a representación), El gorro frigio

dida.

y La venjansa d’ una sogra (2.a re¬

Crónica Local

En resumen, las composiciones presentación) .
leídas en la noche del martes fue¬

Como todo lo que se hace ea este pueblo de verdadera importancia es obra del Círculo Sollerense, k este
corresponde, por entero, la inicia¬
tiva de haber celebrado el martes
último, en el salón-teatro de la «Defensora Sollerense», una velada
literaria en obsequio al .geuial ar¬ tista D. Santiago Rusiñol.
Verdad que este señor se mere¬
cía esto y muchísimo más, pero
como la sección literaria de nues¬
tro Círculo cántase con que, con
sus solas iuefzas, le era imposible
el salir airosa en su cometido, in¬
vitó á los socios del salo licito B ne¬
to ven de Palma; á la velada, y
la plana mayor en masa se trasla¬ dó, expresamente en tal día, k este pueblo, al objeto de dar mayor
lucidez al acto.

ron todas muy celebradas y espe¬
cialmente las de los señores Rusi¬
ñol, Alcover, Alomar y Serra.
A los iniciadores v mantenedores V
de tan hermosa fiesta, señores To¬
rreas y Alcover (D. Pedro), Pre¬ sidente y Vice-Presidente del Cír¬ culo Sollerense, les enviamos nuestra
más cumplida enhorabuena, que hacemos este n si va á los amigos de Palma que en la misma tomaron activísima parte. Al Sr. Rusiñol sólo debemos pedirle indulgencia, cual se hace en los teatros, por las muchas faltas, y si alguna vez al año, le vienen á la memoria las
dulces, para nosotros, veladas pasa¬ das en la Rebotica y Boligueta, re¬ pita lo dicho muy acertadamente por el amigo Serra: «Si qu' heu eran dJ amias de cor, á fe de Deu,
els amics del poblé de Sóller.»

EN EL AYUNTAMIENTO *
Sesión del día 22 Noviembre de 1902.
La presidió el Sr. Alcalde don Juan Puig, y á ella asistieron, convocados por segunda vez, los Concejales señores don Ramón Casasnovas, D. Juan Pizá, don Juan Joy, D. Ramón Coll, D. Juan Deyá, D. Jaime Valls, D. Jaime J. Joy y don
Juan Morell.
Pasando á despachar los asuntos pues¬ tos á la órden del día, se dió lectura al acta de la sesión anterior, y fué aproba¬ da sin alteración alguna.
Dióse lectura á una circular de la Ad¬
ministración de Hacienda de esta provin¬ cia, relativa á la formación de los padro¬ nes de cédulas, para el próximo ejercicio de 1903. Enterada la Corporación, acor¬

la forma acordada por este Ayuntamien¬ to. Enterada la Corporación, acordó ex¬ ponerlo al público, por espacio de veinte
dias, á efectos de reclamación. Dióse cuenta de otra comunicación del
mismo Vicepresidente de la Excma. Cómisión provincial, en la que remite el proyecto de reforma de alineación y ra¬ sante de la calle de la Trinidad de la aldea de Biniaraix, formado por el Ar¬ quitecto de la provincia. Enterada la Cor¬ poración, después de detenido examen del mismo, acordó someterlo á una informa¬ ción pública por espacio de veinte dias.
Se acordó verificar varios pagos. No habiendo otros asuntos de que tra¬
tar, se levantó la sesión.
CULTOS SAGRADOS
En la iglesia parroquial—Al anoche¬ cer de hoy, se dará principio á la solemne novena en obsequio de la Inmaculada Concepción de María, con música y ser¬ món por el Rdo. Sr. D. Antonio Lliteras,
Vicario.
Mañana, domingo, din 30.—A las nue¬ ve y media, se cantarán horas menores y después la misa mayor con sermón, so¬ bre el evangelio de la primera dominica de Adviento, por el Rdo. Sr. Cura Arci¬ preste. A la tarde, después de vísperas,
se continuará el novenario de la Purísi¬
ma Coucepción con música y sermón por
ei indicado Sr. Lliteras.
En el oratono de las MM. Escolápias.Al anochecer de hoy, se cantarán solem¬ nes completas en preparación á la fiestade 1 Beato Pompilio.
Mañana, á las 9 y media tercia y lue¬ go después la misa mayor con música y sermón por el Dr. D. José Pastor Vica¬
rio. Al anochecer terminará el setenario
con sermón por el mencionado orador. En la iglesia de San Francisco.—Ma¬
ñana, domingo, á las siete, durante la
celebración de una misa se continuará la novena dedicada á la Inmaculada Cou¬
cepción, continuándose en los demás días
á la misma hora.
MegS§tro Civil
Nacimientos.

Meissouier; ka duit a 1‘atmósfera de 1‘
art, ensopida y silenciosa, Hurta, calor, ¿animació, y ka escampada la llevor de la
me va florida qui ara apunta
Dones aquest moviment, se den a-u '■en Santiago Rusiñol. Eli va esser l‘abanderat y 1‘ aposto!; ell ha predica! am
da panuda y 1‘ exemple, amb el pinzell y la ploma. La séua residencia de Sitjes era
lia Meca del modernisme, y en Rusiñol
<q\\ séu profeta. Yeritat es qú el profeta no es sempre el qui té més fe en i a doc¬ trina que predica... Qui sab...? Tal volta

El teatro, gracias á la deferen¬
cia y amabilidad de los indivi¬ duos que componen la Directiva,
estaba adornado como en sus me¬

Como oportunamente anuncia¬ mos, el domingo por la tarde, tu¬ vo lagar en la iglesia de MM. Es-

jores días; las banderolas, escudos coláp’as, la bendición de una ar¬ y gallardetes tapizaban por com¬ tística figura del Beato Pompilio. pleto las paredes del salón; el es¬ Después de efectuada la ceremonia cenario estaba cuajado de ramos y por el Sr. Cura-Arcipreste, cantóse de flores, y en lugar preferente se s >1 ornee Tedeum por la reverenda veía un perfecto y acabadísimo re¬ Com cridad. Fueron padrinos las trato ai oleo del Sr. Rnsinol, que ¡angelicales criaturas Guillermo Co-

su compañero Sr. Pizá pintó ex¬ lom y Casasuovas é Isabel Ferrer presamente para la velada; á la, y Ripoll, hijos respectivamente de derecha la mesa presidencial, oeu- nuestros particulares amigos don

dóse procediera á su formación, no im poniendo, como los años anteriores, re¬ cargo municipal alguno sobre las mis¬
mas.
Dióse cuenta de la escritura otorgada por D. José Villalonga Alemany y ei Regidor Síndico D. Jaime Valls Pifia, en representación de esto Ayuntamiento, para formalizar la sesión de la parcela de
terreno de la finca denominada Can Ble-
da, para el emplazamiento de una casita fielato de consumos. Enterada la Corpo¬ ración acordó aprobarla y proceder desde

Varones 1.—Hembras 2.—1Total 3
Matrimonios
Dia 27.—D. Pedro A. Rullán Oliver, soltero, con D.a Paula Ferrer Barceló,
soltera.
Defunciones
Dia 23.—D.a Angela Bernat Mora, de 57 años, viuda, M.a 53.
Dia 23.—D. Juan Borrás Castafler, de 82 años, viudo, M.a 72.
Dia 24.--Tomás García Oliver, de 3 años, calle del Obispo.
Dia 27.—D. Antonio Joy Seguí, de 75 años, casado, Vuelta Piquera.

va teñir present que qui vol assegurar la pida por e 1 Vice- Presidente del Guillermo Colora y D. José Fe¬ luego á la construcción de la misma.

«éua émancipació y emancipar els altres Círculo Sollerense Sr. D. Pedro Al- rrer.

Se dió cuenta de una instancia, pro¬ MOVIMIENTO DEL PUERTO

4‘ un régim antiquat, no comenga per de¬ cover Maspons, por el Sr. Rusiñol,

movida por D. Francisco Pastor Albertí,

clararle lude,pendent y anar alloure, sinó
que creu més estratégic passar-se al camp
,luirme aont troba municious y bandera y
milicia organisada per enderrocar la eiutadella. Una volta venpudala fortale¬ za de la legalitat vigent, temps quedará dl abandonar les files y plantar en domi-
uis propis la tenda solitaria. Y aixó ha
ftífc en Rusiñol.

D. Juan Aleo ver y D. Miguel
S. Oliver. También se notaba, en
el escenario, la presencia de los
señores D. Gabriel Alomar, D. Mi¬
guel Sarmiento, D. Juan Marqués Luigi, I), Antonio Noguera, don
Francisco Blaues, D. Antonio Ge-
labert, D. Juan Torrendell, don
Amador Canals, D. Juan Morell, D. Pedro Serra y D. Jaime To¬

La Banda Municipal obsequió con serenatas, el lunes de la presen¬ te semana; á bastantes jóvenes de esta localidad., que ai siguiente
día celebraban su fiesta onomás¬
tica.
Los aficionados al divino arte, tuvieron, con tai motivo, entrete¬
nimiento agradable.

como encargado de D. Damián Mayol Marqués, en súplica de que se le conceda autorización para construir una acera contigua á la fachada de la casa n.° 67
de la calle del Mar. Enterada la Corpo¬ ración acordó conceder la autorización
solicitada, de acuerdo con lo informado por el Sr. Ingeniero encargado de la ca¬
rretera de Palma al puerto de Sóller.

Embarcaciones vondbadas
Dia 22.—De Barcelona, en 10 horas, vapor León do Oro, de 81 ton., capitán
D. G. Mora, con 17 mar. pas. y efectos.
RMBARCACIONES DESPACHADAS
Dia 22.—Para Cartagena, laúd San
José, de 38 ton., pat. D. J. Mayol, con f
5 mar. y cemento.
Dia 24.—Para Toulon, jabeque C. de Jesús, de 42 ton., pat. D. B. Liases, con

Ja passa de moda la paraula; peró el fet es qn'-ei modernisme, o el conjunt d‘ aspiración» y notes y tentatives que s4 ha
deixat batiar amb aquest uom, es lo qnic
qu‘ ka donat color y fesomía a la dañ era
fase de la vida de ll art a Catalunya. Ded i libre y el teatre y els orfeons s‘ ha
anat extenent a l' arquitectura y a les ¿rts decoratives; de Catalunya s< lm anat escampan!;, encara que débilnrmnt, a les jemés regions; y no cal negar qu‘ en el centre del quadro s‘ hi destaca y domina
la silueta d‘ en Rusiñol. El nostre original artista es abamsque
tot una forqa qui ‘s mou per sí maUixa,
sense necessitat de fecondacions extra-
nyes; peró no ki ha dupte qu‘ el séu temperament, sempre personal, evoluciona cap a la salud a Y expansió, a la sinceii-
tat comunicativa. Basta comparar els
séus quadros de fa déu o dotze anys am

rreas.
La banda de guitarras y bandu¬ rrias que dirige D. Bernardo Gal-
més y compuesta unicamente de socios de nuestra deportiva socie¬
dad, tocó con bastante afinación
varias piezas que le valieron justos
aplausos. Acto seguido levantóse D. Pedro
Aleo ver y en correctas y típicas
palabras mallorquínas, nos presen¬ tó al festejado Sr. Rusiñol y nos hizo la verdadera y palpable apo¬ logía del Círculo Sollerense, cediendo ai mismo tiempo la presidencia al
Sr. Rusiñol. El público, numeroso á la par que escogido, puesto de pié, le tributó una ovación, oyén¬ dose por largo rato, estruendosos aplausos. Leyóse después una sa¬ brosa poesía titulada A Un Geni, cuya obra resultó ser del Presi¬
dente del Círculo D. Jaime Torreas.

El martes de la presente sema¬ na, á las ocho de la mañana, fue¬ ron admitidas á la profesión, en la iglesia que las Hermanas de la Caridad tienen en esta villa, tres
novicias del mismo Instituto. El
M. I. Sr. D. José Oliver, Dean de la Santa Iglesia Catedral, verificó la ceremonia, dirigiendo una sen¬
tida plática á las nuevas Herma¬
nas.
En la mañana del jueves y ante el altar mayor de nuestra iglesia parroquial, se unieron con el in¬ disoluble lazo del matrimonio, la distinguida señorita y profesora de instrucción primaria DC Paula Fe¬ rrer Barceló y D. Pedro A. Rullán Oliver. Bendijo la unión el Reve¬ rendo Cura-párroco y fueron pa¬
drinos D. Francisco Bailester Serra

Se dió cuenta de una comunicación del
Sr. Vicepresidente de la Excma. Comi¬ sión provincial, en la cual remite el pla¬
no de la calle de Ampurias, rectificado
por el Sr. Arquitecto de la provincia, en

6 mar. y fruta. Dia 25.—Para Barcelona, vapor Leóa
de Oro, de 81.ton., cap. D. G. Mora, coa 17 mar. pas. y efectos.

LA SINCÉRITÉ

J, MARQUÉS ARBONA
Rué de Turbigo, 5-PARIS

Habiendo sido ampliado este establecimiento, á petición de gran
número de comerciantes y de agricultores españoles, con una sección de Comisiones y otra de Exportaciones, quedan éstas desde luego á la
disposición del público, y de una manera especial á la de los ma¬ llorquines que se dignen honrarle con su confianza.

Y álbum deliciós d‘ interpretacions fiel*
paisatges de Mallorca qu‘ ara novament ha pintat, casi d‘ un sol balé y els co
mentaris qu‘ uns y altres kan motivat,
pera comprendre que sl ha anat desfent
d‘ influencies pariseuques y de tota mena. L‘ evolució sl explica. Abans en Rusi¬

A esto siguió un cuento q ¡e fue leído con mucha discreción por el
propio autor D. Miguel Sarmiento. De-pues un artículo en correcto mallorquín que llevaba por lema La Rebotiga, debido á la bien tem¬ plada pluma de nuestro paisano
D. Pedro Serra Canelas. D. Paco

por parte de la novia y D. Juan Rullán Colom por la del novio.
A las ceremonias que con tal motivo tuvieron lugar asistió gran número de amigos de las respec¬
tivas familias.
Felicitamos á ios desposados y
les deseamos eterna luna de miel

Encárgase la primera de la venta al más alto precio posible d» todos los productos agrícolas y de la industria rural que se le remi"
tan, cargando á los expedidores con la mayor escrupulosidad sola¬
mente los desembolsos que se hubiesen hecho y el seis por ciento
del valor bruto de las mercaderías vendidas, en concepto de comi¬ sión por el trabajo de la venta; y servirá la segunda todos los pedi¬
dos que se le hagan, facturando las mercaderías al precio corriente

ñol escrivía y pintava en el bull de la batalla, y 1‘ hostilitat estimula a extre¬

Blaues leyó una sentidísima poesía; el Sr. D. Miguel Santos Oliver

en esta plaza si son de las que la casa tiene en venta, y cargando j El vapor de esta matrícula León una remuneración prudencial sobre el importe de la factura de la

mar- la nota y provocar la cridoria del otra, la que solo tuvo un defecto: de Oro que debía emprender viaje casa vendedora si tiene que comprarse lo encargado fuera del esta¬

contrari; més ara la febra de la llnita ja que fue corta. El Sr. Rusiñol, hé¬ con rumbo á Barcelona y Cette el blecimiento. ...

es passada. Ademés, la predisposició ma-
linconiosa del séu esperit, verament ro¬
mántic, accentuada p‘ els sufriments de
Uua uíalaltía crónica, s‘ harmouisnva

roe de la fiesta, leyó, como el solo sabe hacerlo, varios capítulos de
sus mejores obras y finalmente los señores Alomar y Alcover (D. Juan)

martes de la presente semana, no
lo pudo efectuar hasta ayer por la mañana, á causa del temporal rei¬
nante en estas aguas. Sabemos que

Prontitud y economía son los distiutivas de esta casa. SOLLER—Imp. de «La Sinceridad»