Bones pràctiques en entorns pedagògics
Bones Pràctiques en Entorns Pedagògics és un projecte col·laboratiu del departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la UIB orientat a identificar, analitzar i difondre bones pràctiques pedagògiques (iniciatives i/o experiències educatives, polítiques, models d'actuació, programes, projectes, etc.) amb la pretensió d'ajudar a promoure canvis i millores en l'educació de les Illes Balears des de la premissa que la clau del canvi és a les nostres mans. Per això, aquesta iniciativa es duu a terme de manera col·laborativa entre els protagonistes implicats en l’experiència que s’analitza i professorat del Departament.
Amb aquesta finalitat, ens proposam:
- Identificar les bones pràctiques que es desenvolupen en els entorns pedagògics de les Illes Balears.
- Analitzar les experiències identificades.
- Difondre les experiències mitjançant una publicació en format de paper i electrònic a través del web.
L’anàlisi de les bones pràctiques es realitza conjuntament entre docents protagonistes de l’experiència i professorat del nostre departament.
L’anàlisi de de bones pràctiques segueix l’estructura següent:
- Dades bàsiques del context pedagògic en el qual es duu a terme l'experiència. Respon a la qüestió següent: «en quin context sociocultural es va originar la pràctica?»
- Finalitat de la bona pràctica, l'origen i evolució. En aquest apartat es recull informació per respondre preguntes com ara: «quins són els objectius de la pràctica?», «quin origen té?», «quines causes i/o circumstàncies la motivaren?», «qui la va posar en marxa i qui hi està implicat?», «quines foren les dificultats inicials?»
- Trets fonamentals de la bona pràctica. Descripció dels trets principals de la pràctica. Es consideren, almenys, els punts següents:
- Descripció de la pràctica: en què consisteix, la dinàmica que segueix, les característiques del grup docent que hi participa, i els canvis s’hi han hagut d’introduir per fer-la possible.
- Referències teòriques: fonamentació teòrica de la pràctica.
- Avaluació: evidències del seu funcionament.
- Conclusions generals sobre l’experiència i la seva fonamentació teòrica
En la redacció dels números de la col·lecció intervenen diferents membres del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació (PAPE). La coordinació del projecte és a càrrec de les professores Carme Pinya i Maria Rosa Rosselló, que compten amb l'ajuda d’un comitè assessor.
Aquesta col-lecció consta de 9 articles