Resum-abstract:
|
[cat] L’aprenentatge servei suposa un enfocament pedagògic en el qual els i les estudiants aprenen aspectes del seu currículum acadèmic al mateix temps que ofereixen un servei a la comunitat. Aquest servei es pot articular de moltes maneres depenent de les necessitats de l’entitat contrapart que codissenya el projecte. Es presenta el cas d’un projecte fet entre estudiants de l’assignatura Fisioteràpia Comunitària, del grau de Fisioteràpia de la Universitat de les Illes Balears, i el Servei de Promoció de la Salut (Direcció General de Salut Pública), per tal d’incorporar millores en la plataforma virtual Eina Salut. Això ha permès als i les estudiants conèixer més a fons el paper de les institucions de salut pública, a més d’entendre la importància de la participació ciutadana en la cocreació i la sostenibilitat de les seves estratègies, i la necessària adquisició de competències generals, transversals i específiques lligades a la promoció de la salut. Però, a més, com a joves universitaris, la seva particular perspectiva ha estat beneficiosa per fer adaptacions en el contingut i el discurs d’Eina Salut, suggerir millores i facilitar-ne l’accessibilitat. Addicionalment, aquests joves han ofert nous recursos per a la plataforma digital per tal de promoure la salut d’altres joves de la comunitat, de centres educatius promotors de salut (CEPS) o d’empreses. ; [spa] El aprendizaje servicio supone un enfoque pedagógico en el que los y las estudiantes aprenden aspectos de su currículum académico al tiempo que ofrecen un servicio a la comunidad. Este servicio se puede articular de muchas maneras dependiendo de las necesidades de la entidad contraparte que codiseña el proyecto. Se presenta el caso de un proyecto elaborado entre estudiantes de la asignatura Fisioterapia Comunitaria, del Grado de Fisioterapia de la Universidad de las Illes Balears, y el Servicio de Promoción de la Salud (Dirección General de Salud Pública), a fin de incorporar mejoras en la plataforma virtual Eina Salut (‘herramienta salud’). Esto ha permitido a los y las estudiantes conocer más a fondo el papel de las instituciones de salud pública, además de entender la importancia de la participación ciudadana en la cocreación y la sostenibilidad de sus estrategias, y la necesaria adquisición de competencias generales, transversales y específicas ligadas a la promoción de la salud. Pero, además, como jóvenes universitarios, su particular perspectiva ha sido beneficiosa para hacer adaptaciones en el contenido y discurso de Eina Salut, sugerir mejoras y facilitar su accesibilidad. Adicionalmente, estos jóvenes han ofrecido nuevos recursos para la plataforma digital para promover la salud de otros jóvenes de la comunidad, centros educativos promotores de salud (CEPS) o empresas. |