Resum-abstract:
|
[cat] El dos mil vint serà recordat per moltes coses negatives, segur, però també per alguna positiva, fins i tot, transformadora: el desenvolupament d’una nova generació de joves que, precedida pel fenomen Greta Thunberg, suposarà, crec, un canvi qualitatiu en la naturalesa sociocultural dels éssers humans i de les seves formes de comunicació i d’organització i, per tant, a llarg termini, de la configuració de la intersubjectivitat i de la realitat social. Són moltes les coses negatives del virus i tot n’estam molt cansats, però també hi ha alguna cosa positiva que cal observar i potenciar. I és que, amb la malaltia i les conseqüències que té, amb el confinament al qual tots ens hem enfrontat, infants i joves, els nostres protagonistes, han crescut i han incorporat algunes coses noves i molt importants al bagatge de competències tecnològiques treballades els darrers anys. El coronavirus va accelerar la revolució tecnològica i va consolidar el que s’ha definit com a societat postdigital (on ja resulta indistingible el que és digital de la realitat). Ara, tots, els joves abans demonitzats o ara els grans hiperconnectats, els nadius, els immigrants o els nàufrags, en un context d’aïllament social, escolar, laboral, obligats per unes circumstàncies extraordinàries i sobtades, hem tornat o bé cíborgs o bé aprenents de cíborg, hem necessitat de manera vital la informació, el suport a les relacions personals i familiars, la realització personal i professional que ens poden proporcionar les tecnologies. |