Resum-Abstract:
|
[cat] L’objectiu d’aquest capítol és precisament el d’endinsar-se en la comprensió de les desigualtats de procés, tot explorant com es generen i expressen les oportunitats d’aprenentatge i socialització de joves i infants dins el sistema educatiu en general i dins l’escola en particular. En concret, s’abordaran tres grans mecanismes explicatius d’aquesta desigualtat: 1) les pràctiques pedagògiques, 2) el currículum i 3) les creences del professorat. El fet de focalitzar la mirada en aquests tres mecanismes no implica en cap cas jutjar el professorat ni culpar-lo de la magnitud de les desigualtats educatives contemporànies. Al contrari. La intenció d’aquesta anàlisi és precisament la de demostrar les múltiples formes a través de les quals els centres educatius i els seus professionals estan travessats pels eixos de desigualtat social, així com subratllar el rol que aquests poden exercir en el seu combat. L’evidència empírica de què es nodreix el capítol prové de diferents recerques realitzades pel grup de recerca en Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS) de la Universitat Autònoma de Barcelona, centrades en l’anàlisi qualitativa dels processos de desafecció, fracàs i abandonament escolar. |