Registre complet
Títol del projecte Gentrificació i gènere, una mirada a les ciutats des de les geografies interseccionals. La producció audiovisual com a mètode d’Aprenentatge Basat en el Pensament
Codi del projecte PID242665
Investigador principal Sònia Vives Miró
Coinvestigador principal Enrique Morán Tejeda
Membres de l'equip Onofre Rullan Salamanca ; Celso García ; Ivan Murray Mas.
Resum La gentrificació, un procés de transformació urbana ja molt conegut a les ciutats contemporànies i especialment a les turistitzades, té un important impacte tant sobre els barris que canvia, com sobre les persones que desplaça. Des de fa dècades, les geografies crítiques estan estudiant en profunditat aquest fenomen. Actualment s’està està posant la mirada específicament en les geografies de les diferències a través d’una mirada interseccional als processos de transformació de les ciutats capitalistes. La interseccionalitat és un concepte que vol capturar les múltiples relacions entre les diferents dimensions de les estructures de poder com el gènere, la raça, la classe, la sexualitat i l'edat.
Els estudis de geografia de la UIB treballen, a través de diferents assignatures, les transformacions urbanes. No obstant, hi ha un buit en relació a aquestes transformacions: les lògiques patriarcals de la producció de la ciutat i les desigualtats de gènere que es produeixen. Aquest projecte d’innovació docent té l’objectiu d’aportar la perspectiva de gènere en un dels temes més treballats dins la disciplina geogràfica. Per això és necessari ampliar allò que ja es treballa als estudis sobre la ciutat i específicament dins l’assignatura de “Planificació Urbana”, tot aportant una mirada de gènere i interseccional.
Aquesta mirada resulta especialment rellevant per dos motius: aportar transversalitat als estudis i impulsar la mirada de gènere al departament més masculinitzat de la universitat (OIO, 2021).
El projecte es desenvoluparà a través de quatre sessions que es desenvoluparan a través de la metodologia l’Aprenentatge Basat en el Pensament (Thinking Based Learning), Aprenentatge cooperatiu i Aprenentatge basat en problemes. La proposta d’innovació docent es basa en la idea de plantejar a l’alumnat una producció audiovisual en la que ells mateixos identifiquin un conflicte urbà basat en el gènere, hi reflexionin, ho contextualitzin i desenvolupin un relat que es visibilitzi en format audiovisual.
La posada en marxa d’aquest projecte implica, a més de l’aplicació de noves metodologies educatives i la integració d’accions interdisciplinàries i/o transversals, la Inclusió dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030 als plans d'estudis universitaris de la UIB i el disseny, implementació, avaluació i difusió d'experiències d'aprenentatge vinculades als reptes socials, la sostenibilitat, l’equitat, la solidaritat i la cooperació (Agenda 2030).
Els resultats del projecte es difondran a través de la presentació de l’activitat a un congrés d’innovació docent.