Registre complet | |
---|---|
Títol del projecte | La intel·ligència artificial com a eina per afavorir l’aprenentatge autoregulat |
Codi del projecte | PID242663 |
Investigador principal | Santos Urbina Ramírez |
Membres de l'equip | Jesús Salinas Ibáñez ; Dolors Forteza Forteza ; Antonio Gallardo Pérez ; Jacoba Munar Garau ; Jorge Oceja Castanedo. |
Resum | El projecte que presentem té l’origen a una experiència anterior duta a terme a l’assignatura Comunicació Audiovisual i Multimèdia a l’Educació Infantil, optativa del grau en Educació Infantil. En som conscients de la presència cada vegada major d’eines d’intel·ligència artificial (IA) generativa als treballs de curs lliurats pels estudiants. En un estudi recent de Dahri et al. (2024), on participen 300 estudiants de mestre en formació inicial, es posa de manifest l’alta acceptació de ChatGPT; d’altra banda, els investigadors destaquen les seves possibilitats par donar suport al SRL. Per aquet motiu, considerem de vital importància aprofitat la situació, per intentar que en facin un ús ètic i aprofitar el seu potencial. No són poques les assignatures en què demanem als estudiants reflexions escrites, tant individualment, como en grup, com una estratègia que els hi permet aprofundir en el seu propi procés d’aprenentatge, desenvolupant una major consciència sobre com aprenen. És el cas de les assignatures implicades en el projecte, on a partir de diferents tipus de materials d’estudi (conferències, lectures, vídeos), els estudiants han de desenvolupar una reflexió que serà un dels elements d’avaluació; en altres situacions, els hi demanem que aquest procés reflexiu es posi de manifest a l’elaboració d’una anàlisi en format vídeo. Òbviament, de cada vegada més, aquests tipus de treball poden deixar de tenir sentit si se’n fa un ús indiscriminat i inadequat de les eines d’IA. Així, la nostra intenció és treballar amb els nostres estudiants per fer explícit l’ús de la IA: en primer lloc, ajudant-los a emprar-la com una eina d’ajuda als seus processos reflexius, no com una font de còpia; també, propiciant que contrastin la informació obtinguda y que la re-elaborin, a partir dels seus coneixements previs i la consulta de fonts addicionals. Per tal d’avaluar les seves produccions es contarà amb una rúbrica elaborada prèviament per a les reflexions, amb ítems específics centrats en l’ús de la IA. Al llarg del procés, els alumnes aniran rebent la corresponent retroalimentació. Així mateix, en finalitzar, es preveu avaluar el conjunt del projecte a partir de les dades procedents, tant de les rúbriques aplicades en aquestes activitats, como d’una enquesta. El projecte es durà a terme en dues assignatures del Grau d'Educació Infantil (la 22037 i 22025), una del Grau d'Educació Primària (la 22111) i una altra del grau de Pedagogia (22231). El disseny de l’estudi preveu comparar resultats entre assignatures, així com entre diferents grups de la mateixa assignatura, si fos possible. |