Registre complet | |
---|---|
Títol del projecte | Les veus del paisatge. Fotoveu i interpretació cultural de l’entorn quotidià |
Codi del projecte | PID242645 |
Investigador principal | Juan Carlos Oliver Torelló |
Coinvestigador principal | Júlia Roman Quetglas |
Membres de l'equip | María José Mulet Gutiérrez ; Maria Bel Riera Pinya ; Josep Bernat Capó ; Íria Gámez Couso ; María Sebastián Sebastián. |
Resum | Es tracta d’un projecte col·laboratiu i multigrau d’innovació educativa basat en metodologies de fotoveu (photovoice) aplicades al coneixement de l’art contemporani i a la interpretació del paisatge urbà des de noves narratives. Pretenem incorporar, en assignatures vinculades a la història de l’art contemporani i al tractament historicoartístic de la fotografia, metodologies properes al fotoveu per fomentar la comprensió patrimonial, cultural i crítica de l’alumnat en vers el seu paisatge immediat, en la línia de l’anomenada educació en paisatge (Castiglioni, 2011; Tusquets 2011). El fotoveu és entès com a “procés pel qual els individus poden identificar, representar i millorar la seva comunitat mitjançant l'ús d'una tècnica fotogràfica específica, confiant les càmeres als individus perquè actuïn com a registradors i potencials catalitzadors del canvi en les seves pròpies comunitats"" (Wang i Burris, 1997, pàg. 369). Es tracta de facilitar estratègies docents que permeten fer partícip a l’alumnat de l’enregistrament i documentació de problemàtiques socioculturals, econòmiques, turístiques, etc. Sota una concepció multigrau, ens adrecem als alumnes del Màster en Patrimoni Cultural: Investigació i Gestió (UIB), el grau d’Història de l’Art, els del Grau de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears (EASDIB) i els del Diploma d’Especialització de la Universitat Oberta de Majors (UOM). Incorpora la participació en l’equip d'estudiants del Programa de Doctorat en Història, Història de l'Art i Geografia. Es volen despertar en l’alumnat formes d’interpretació i valoració del paisatge mitjançant conceptes significatius en la representació contemporània que permeten revisitar indrets ja coneguts sota expectatives crítiques, de coneixement o gaudi a través del mitjà fotogràfic (Holzbecher, A. 2015). L’observació crítica de l’entorn quotidià és una eina d’implicació de l’alumnat en la construcció de la consciència patrimonial i en l’articulació de noves fórmules de gestió. |