Registre complet | |
---|---|
Títol del projecte | Més enllà de la teoria: innovació docent en la pràctica universitària en història antiga i medieval |
Codi del projecte | PID242631 |
Investigador principal | Pau Marimon Ribas |
Membres de l'equip | Enrique García Riaza ; Antoni Mas Forners ; Albert Cassanyes Roig ; Jordi Pérez González ; Jesús Acero Pérez ; Jorge Maiz Chachón ; Pablo José Alcover Cateura ; Iván Ramos Arcos. |
Resum | El projecte té com a finalitat la renovació i millora de les metodologies d’ensenyament en les especialitats d’història antiga i medieval. La iniciativa es basa en la necessitat de fer més efectives les classes pràctiques mitjançant l’adopció de nous enfocaments que fomentin la participació activa dels estudiants, l’ús de tecnologies avançades i el desenvolupament d’habilitats de comunicació. El moment educatiu actual d’un context canviant requereix una nova mirada per respondre als reptes de futur de l’ensenyament d’aquestes dues matèries. Un dels objectius principals del projecte és impulsar l’ús de metodologies actives dins del procés d’ensenyament-aprenentatge. En l’ensenyament secundari algunes d’aquestes metodologies, com l’aprenentatge basat en el pensament o el treball per projectes, han permès als estudiants involucrar-se directament en el contingut històric, promovent un aprenentatge més profund i durador. Dins l’àmbit universitari la seva presència és encara molt limitada, d’aquí la necessitat de realitzar un projecte que analitzi la seva aplicabilitat. El projecte també pretén explorar les possibilitats que ofereix la intel·ligència artificial (IA) per millorar l’anàlisi i la comprensió dels esdeveniments històrics. La IA pot ajudar a crear models i simulacions avançades que permetin als estudiants visualitzar i interactuar amb contextos històrics complexos d’una manera més comprensible i immersiva. A més, es busca millorar les habilitats de debat i oratòria dels estudiants a través de la preparació i exposició de temes històrics i la participació en debats. Aquest aspecte és crucial per a la formació integral dels estudiants, ja que desenvolupa la capacitat de comunicar idees de manera clara, argumentada i persuasiva, una competència essencial en el camp de les humanitats. Finalment, el projecte vol fomentar la col·laboració i el treball en equip mitjançant projectes interdisciplinaris que integrin la història amb altres disciplines com l’arqueologia, l’art, la literatura o la psicologia, entre d’altres. Aquest enfocament interdisciplinari busca una comprensió més rica i completa del passat, afavorint una visió global i interconnectada de la història. |