Full record
Project title Congressos, revistes i editorials depredadores: disseny d’un programa formatiu i informatiu per a alumnat de postgrau
Project code PID222452
Lead investigator Rubén Lluc Comas Forgas
Team members Cinta Gallent Torres ; Antoni Cerda-Navarro ; Jaume Sureda-Negre ; Lázaro Moreno Herrera ; Tomas Foltynek.
Abstract La present proposta pretén aportar evidències per tal de conèixer millor l’impacte de les publicacions depredadores entre els/les investigadors/es en formació en el camp de l’educació, així com dissenyar recursos per prevenir aquest fenomen entre els/les acadèmics/ques.
Final report El projecte PID222452, finançat per l'IRIE de la Universitat de les Illes Balears, se centra en la identificació i l'anàlisi de revistes segrestades i depredadores en l'àmbit acadèmic. Aquestes revistes, que imiten noms de publicacions reconegudes i utilitzen tàctiques enganyoses per atreure investigadors, representen una amenaça significativa per a la integritat de la comunicació acadèmica. Els principals resultats del projecte es poden consultar al conjunt de publicacions i activitats derivades, entre les que destaquen: • la publicació d’un article en una revista indexada a SCOPUS; • la presentació de dos ponències a dos congressos –un nacional i un segon internacional; • seminari de formació per alumnat de doctorat de la Universitat de Baixa Califòrnia (Mèxic) https://gaceta.uabc.mx/quehacer/node/1801; • article de divulgació a The Conversation   https://theconversation.com/cuando-a-los-investigadores-les-dan-gato-por-liebre-el-caso-de-las-revistas-secuestradas-205964
References
Comas-Forgas, R., Álvarez-García, O., & Cerdà-Navarro, A. (2023). Unmasking deceptive journals in education sciences: a study on prevalence, characteristics and visibility. Práxis Educativa, 19, 1–17. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.19.22563.001
Comas-Forgas, R., Ruiz-Martínez, L., Cerda-Navarro, A., & Alvarez-García, O. (2024, Gener). An examination of hijacked journals: a comprehensive study. In Libro de resúmenes de trabajos a IRED’23. III Conferencia internacional de investigación y V Jornadas de investigación e innovación educativa, p. 94.