Registro completo
Títol:     Avançant en la inclusió educativa. La cotutoria a l’IES Binissalem
Autor
Forteza Forteza, Dolors
Moreno Tallón, Francisca
Editor: Institut de Recerca i Innovació Educativa, Institur Educació Secundaria Binissalem, Universitat de les Illes Balears, Govern de les Illes Balears. Conselleria d'Educació i Universitats
Data:  2025
Matèries en català: Educació inclusiva ; Acció tutorial ; Cotutoria ; Èxit escolar ; Benerstar emocional
Matèries en anglès: Inclusive educations ; Tutorial action ; Co-tutoring ; Academic success
Resum - Abstract: 

[CAT] L’etapa educativa de secundària es reconeix per la seva complexitat organitzativa, diferent formació del professorat, alumnes que han de fer un trànsit difícil de l’etapa de primària cap a l’educació secundària obligatòria (ESO), amb més transicions al llarg de l’escolarització, i amb un disseny curricular carregat, entre altres factors. En aquest procés, l’orientació i l’acció tutorial esdevenen eixos nuclears de la pràctica docent. El projecte que es presenta, inserit en el marc del Pla d’Assessorament als Centres Educatius (PACE1), es planteja des d’una perspectiva de recerca participativa, no sobre el professorat, sinó amb un grup de docents, com a equip facilitador, amb l’objectiu d’analitzar la implementació de la cotutoria com a mesura que pretén avançar en la millora de l’atenció als i les alumnes. Els resultats evidencien, amb un grau elevat de satisfacció per part de l’equip docent de l’IES Binissalem i de l’alumnat, el valor i la pertinença d’aquesta estratègia, tot i que també mostren alguns acciones que podrien optimitzar-se. Es conclou, a gran trets, que la cotutoria té el potencial de beneficiar el rendiment acadèmic i el desenvolupament socioemocional de tots i cada un dels alumnes.

[SPA] La etapa educativa de secundaria se reconoce por su complejidad organizativa, la diferente formación del profesorado, alumnos/as que deben realizar un tránsito difícil desde la etapa de primaria hacia la educación secundaria obligatoria (ESO), con más transiciones a lo largo de la escolarización y con un diseño curricular cargado, entre otros factores. En este proceso, la orientación y la acción tutorial se convierten en ejes nucleares de la práctica docente. El proyecto que se presenta, enmarcado en el Plan de Asesoramiento a los Centros Educativos (PACE), se plantea desde una perspectiva de investigación participativa, no sobre el profesorado, sino con un grupo de docentes, como equipo facilitador, con el objetivo de analizar la implementación de la cotutoría como una medida que pretende avanzar en la mejora de la atención al alumnado. Los resultados evidencian, con un alto grado de satisfacción por parte del equipo docente del IES Binissalem y del alumnado, el valor y la pertinencia de esta estrategia, aunque también muestran algunas acciones que podrían optimizarse. Se concluye, en líneas generales, que la cotutoría tiene el potencial de beneficiar el rendimiento académico y el desarrollo socioemocional de todos y cada uno de los alumnos y las alumnas.

[ENG] The secondary education stage is recognized for its organizational complexity, the diverse training of teachers, students who must undergo a difficult transition from primary school to compulsory secondary education (ESO), with more transitions throughout schooling, and an overloaded curriculum design, among other factors. In this process, guidance and tutorial action become central pillars of teaching practice. The project presented here, framed within the Educational Centers Advisory Plan (PACE), is approached from a participatory research perspective, not on the teaching staff, but with a group of teachers, acting as a facilitating team, with the aim of analyse the implementation of co-tutoring as a measure intended to advance the improvement of student support. The results show, with a high degree of satisfaction on the part of both the teaching team at IES Binissalem and the students, the value and relevance of this strategy, although they also reveal some actions that could be optimized. It is concluded, in general terms, that co-tutoring has the potential to benefit the academic performance and socio-emotional development of all students.

Drets d'autor aplicables a aquesta obra:  All rights reserved, info:eu-repo/semantics/openAccess