Full record
Project title Foment de les bones pràctiques en l’ús d’eines d’intel·ligència artificial generativa en tasques acadèmiques del grau d’enginyeria Telemàtica
Project code PID242654
Lead investigator Jaume Ramis Bibiloni
Co-lead investigator Maria Magdalena Payeras Capellà
Team members Lorenza Carrasco Martorell ; Rosa Pericàs Gornals ; Macià Mut Puigserver ; Miquel Àngel Cabot Nadal.
Abstract En el context de l'educació superior, la Intel·ligència Artificial (IA) es consolida com una realitat en expansió, obrint noves oportunitats d'aprenentatge, i de forma especialment evident en els estudis d'Enginyeria Telemàtica. Aquesta proposta sorgeix de la necessitat de preparar els estudiants per un món digitalitzat i automatitzat, fomentant un ús responsable i ètic de la IA. Un ús inadequat de la IA pot reduir el desenvolupament d'habilitats crítiques i analítiques, generar desigualtats i facilitar el frau acadèmic. A més, la proliferació d'eines d'IA generatives exigeix repensar les tasques acadèmiques tradicionals, enfocant-se en la reflexió crítica, la resolució de problemes i la col·laboració. Aquest projecte aborda temàtiques com la millora de l'aprenentatge mitjançant noves metodologies, la formació complementària i les pràctiques d’aprenentatge professionalitzador. Els resultats podrien ser aplicables no només al Grau d'Enginyeria Telemàtica, sinó també a altres estudis d'altres àmbits acadèmics.
Amb aquest projecte es pretén familiaritzar estudiants i professors amb les eines d'IA generativa, integrant-les en les activitats acadèmiques. Entre els principals objectius hi trobam la millora de la qualitat de les tasques acadèmiques i de l'eficiència en la seva realització, així com el foment de la creativitat i la innovació per part dels alumnes i el desenvolupament de les seves habilitats tècniques i professionals.
La metodologia proposada es basa en un enfocament participatiu centrat en l'estudiant, amb diverses etapes. Primer, se seleccionaran les eines d'IA més adequades per a Enginyeria Telemàtica, considerant accessibilitat i rellevància. Després, s'analitzaran les activitats acadèmiques on es poden aplicar aquestes eines. A continuació, es dissenyaran noves activitats d'aprenentatge i/o es redefiniran les ja existents, integrant l'ús d'eines d'IA, desenvolupant materials de suport flexibles. Les activitats es duran a terme a l'aula, amb suport dels professors, i s'analitzaran els resultats i feedback dels estudiants. Es farà un seguiment i avaluació del progrés i s'ajustarà la metodologia quan sigui necessari.