Full record | |
---|---|
Project title | Foment de les bones pràctiques en l’ús d’eines d’intel·ligència artificial generativa en tasques acadèmiques del grau d’enginyeria Telemàtica |
Project code | PID242654 |
Lead investigator | Jaume Ramis Bibiloni |
Co-lead investigator | Maria Magdalena Payeras Capellà |
Team members | Lorenza Carrasco Martorell ; Rosa Pericàs Gornals ; Macià Mut Puigserver ; Miquel Àngel Cabot Nadal. |
Abstract | En el context de l'educació superior, la Intel·ligència Artificial (IA) es consolida com una realitat en expansió, obrint noves oportunitats d'aprenentatge, i de forma especialment evident en els estudis d'Enginyeria Telemàtica. Aquesta proposta sorgeix de la necessitat de preparar els estudiants per un món digitalitzat i automatitzat, fomentant un ús responsable i ètic de la IA. Un ús inadequat de la IA pot reduir el desenvolupament d'habilitats crítiques i analítiques, generar desigualtats i facilitar el frau acadèmic. A més, la proliferació d'eines d'IA generatives exigeix repensar les tasques acadèmiques tradicionals, enfocant-se en la reflexió crítica, la resolució de problemes i la col·laboració. Aquest projecte aborda temàtiques com la millora de l'aprenentatge mitjançant noves metodologies, la formació complementària i les pràctiques d’aprenentatge professionalitzador. Els resultats podrien ser aplicables no només al Grau d'Enginyeria Telemàtica, sinó també a altres estudis d'altres àmbits acadèmics. Amb aquest projecte es pretén familiaritzar estudiants i professors amb les eines d'IA generativa, integrant-les en les activitats acadèmiques. Entre els principals objectius hi trobam la millora de la qualitat de les tasques acadèmiques i de l'eficiència en la seva realització, així com el foment de la creativitat i la innovació per part dels alumnes i el desenvolupament de les seves habilitats tècniques i professionals. La metodologia proposada es basa en un enfocament participatiu centrat en l'estudiant, amb diverses etapes. Primer, se seleccionaran les eines d'IA més adequades per a Enginyeria Telemàtica, considerant accessibilitat i rellevància. Després, s'analitzaran les activitats acadèmiques on es poden aplicar aquestes eines. A continuació, es dissenyaran noves activitats d'aprenentatge i/o es redefiniran les ja existents, integrant l'ús d'eines d'IA, desenvolupant materials de suport flexibles. Les activitats es duran a terme a l'aula, amb suport dels professors, i s'analitzaran els resultats i feedback dels estudiants. Es farà un seguiment i avaluació del progrés i s'ajustarà la metodologia quan sigui necessari. |