Full record
Project title Disseny d'estratègies d'aprenentatge per projectes amb el suport d’intel·ligència artificial per afavorir l'agència acadèmica de l'estudiant
Project code PID242619
Lead investigator Barbara de Benito Crosetti
Co-lead investigator Adolfina Pérez Garcías
Team members Jesús María Salinas Ibáñez ; Antonia Darder Mesquida ; Catalina Escandell Bonnín ; Jorge Oceja Castanedo.
Abstract Aquest projecte d'innovació docent tracta sobre l'aplicació de la intel·ligència artificial (IA) en els processos d'ensenyament-aprenentatge. Concretament es pretén explorar les possibilitats de l‟aplicació de la IA en el disseny d'estratègies didàctiques basades en l‟aprenentatge per projectes que afavoreixin l’agència acadèmica de l'estudiant.
El plantejament sorgeix dels resultats de recerca dels projectes del Grup de Tecnologia Educativa de l'IRIE obtinguts a les darreres convocatòries competitives (EDU2017-84223-R, PID2020-113101RB-I00 i PDR2020/XX - ITS2017-006) que ens han permès aprofundir en el disseny de metodologies actives basades en el codisseny i la personalització del procés d'ensenyament-aprenentatge, com a activadors de l'agència acadèmica de l'alumnat.
En aquesta proposta es pretén continuar explorant sobre el disseny d'aquests entorns centrant el focus en estudiar quins elements del codisseny, la personalització de l'aprenentatge i l'agència es veuen influenciats per la IA i com la seva aplicació pot ajudar al disseny i la implementació d'estratègies d'aprenentatge basades en projectes. Es cerca obtenir resultats que proporcionin elements de disseny didàctic des de la perspectiva docent.
Per tal d’estudiar diferentes contextos d'aprenentatge, participen cinc assignatures de tecnologia educativa dels estudis d'educació primària i pedagogia, que d'alguna manera integren l'aprenentatge per projectes en la seva metodologia, des de diferents plantejaments com l'aprenentatge-servei, la gamificació, la creació de propostes didàctiques en contextos reals, etc.

Per tant, a partir de l’exploració de l'ús de la IA en estratègies d'aprenentatge per projectes i el seu impacte en el desenvolupament de la agencia acadèmica de l´estudiant, es pretén donar resposta a la pregunta següent: Quines són les característiques d'una estratègia metodològica, basada en el aprenentatge per projectes i recolzada amb la IAE, que afavoreixi l'agència acadèmica de l'alumnat?