Full record
Project title Formulació de problemes i connexions intra i extramatemàtiques en la formació inicial de futurs i futures mestres
Project code PID242616
Lead investigator Judit Chico Gutiérrez
Team members Daniel Ruiz Aguilera ; Lucia Rotger García ; Juan Vicente Riera Clapés ; Isabel Hidalgo Rangel.
Abstract La finalitat d’aquest projecte és fomentar el desenvolupament de la competència professional en la formulació de problemes i l’establiment de connexions intra i extramatemàtiques dels futurs i futures mestres que cursin les assignatures Matemàtiques per l’educació Primària (22108) i Didàctica de les matemàtiques I (22113) del grau d’Educació Primària. Per assolir aquesta fita, aquest projecte d’innovació es centra en el disseny i avaluació de tasques professionals i un entorn d’aprenentatge en les classes pràctiques de grup mitjà, seguint una metodologia d’experiment d’ensenyament (Molina et al., 2011) amb dues iteracions.
Entenem com a tasques professionals l’anàlisi de: i) llibres de text de matemàtiques (Garcia et al., 2006), ii) produccions escrites d’alumnes de primària quan resolen problemes (Artés i Badillo, 2014; Montes et al., 2021), iii) vídeos que mostren situacions d’aula (Montes, et al., 2022); iv) del discurs matemàtic a l’aula (Chico, 2018) i v) del disseny d’activitats matemàtiques. En el nostre cas, ens centrarem en tasques on els futurs i futures mestres han d’analitzar connexions intra i extramatemàtiques en situacions reals d’aula que es mostraran en vídeo, àudio o mitjançant transcripcions. També contemplen tasques on els alumnes han de seleccionar o modificar problemes per fomentar la competència matemàtica, especialment el procés de connexions.
Respecte al disseny de l’entorn d’aprenentatge en el grups mitjans, aquest es basa en la metodologia Building Thinking Classroom (BTC) (Liljedahl, 2020) que cerca maximitzar el temps a l’aula destinat a raonar, reflexionar i compartir idees i argumentacions matemàtiques. La implementació d’aquest entorn d’aprenentatge té una doble finalitat. Per una banda, crear un entorn on l’alumnat discuteixi en profunditat i amb autonomia la tasca professional proposada. Per una altra, proporcionar als futurs i futures mestres una experiència amb la pròpia metodologia i la seva implementació que puguin reproduir en la seva futura tasca docent en Educació Primària (Albarracín et al., 2015).