Abstract
|
Sobrevivint a la prehistòria és una proposta per tal de contribuir a la comprensió, identificació i implicació de l'alumnat de la UIB (i altre públic potencial) envers els paisatges mediterranis i, especialment, envers els boscos. Així es pretén dissenyar una actuació docent innovadora i amb una metodologia multidisciplinar, que implicarà la confecció de materials didàctics específics i la planificació d'una activitat auto-guiada de l'alumnat a l'espai del Parc arqueològic del Puig de Sa Morisca (Santa Ponça, Calvià). Mitjançant aquesta acció es pretén que l'alumnat treballi continguts relacionats amb l'arqueobotànica, l'estudi de la gestió dels recursos vegetals en el passat i la història de la vegetació i la seva relació amb els grups humans. Es crearà una clau d'identificació de la flora del Parc adaptada a l'alumnat i que complementi criteris botànics específics amb elements fenomenològics (basats en els sentits, com l'olor, el color o el tacte de les diferents espècies). Aquesta clau permetrà a l'alumnat realitzar una prospecció autoguiada del Parc per tal d'identificar i localitzar a l'espai els diferents recursos vegetals existents. Posteriorment, es confeccionarà una guia etnobotànica en que es relataran els diversos usos potencials de les plantes del Parc per a satisfer necessitats de grups humans. Finalment, amb aquesta informació i un dossier sobre la gestió dels recursos forestals a la prehistòria es proposarà a l'alumnat que es posin en el paper d'habitants del poblat del Puig de Sa Morisca durant l'Edat del Ferro i se'ls demanarà que plantegin un pla de gestió dels recursos vegetals adaptats tant a les necessitats com a les capacitats tècniques dels grups talaiòtics. Amb aquesta activitat es pretén, no només consolidar mitjançant l'experiència i la ludificació coneixements tant d'arqueologia prehistòrica (Grau d'Història) com de botànica i etnobotànica (Grau d'Història i Grau de Biologia), sinó que el projecte té la voluntat expressa de treballar en la comprensió dels paisatges vegetals per part de l'alumnat per tal que els permeti identificar-s'hi i implicar-se en la seva gestió i conservació pública com a ciutadanes i ciutadans sensibilitzats (ODS de l'Agenda 2030 13 acció pel clima, aprenent les relacions dinàmiques entre clima, ecosistemes els grups humans al llarg de la història, i 15 vida d'ecosistemes terrestes, en aprendre la rellevància de l'acció antròpica i la gestió per a la conservació dels boscos i paisatges vegetals del Mediterrani). |