Full record
Project title Estratègies sostenibles per al desenvolupament de la visualització dels objectes tridimensionals en matemàtiques (Mat3D_UIB)
Project code PID232519
Lead investigator Juan Miguel Ribera Puchades
Team members Ricardo Alberich Martí ; Pedro Bibiloni Serrano ; Carlos Carbonell Urtubia ; María Luísa Cuadrado Sáez ; Manuel González Hidalgo ; Antoni Martorell Torres ; Marc Munar Covas ; Gabriel Oliver Codina ; Antoni Oliver Tomàs ; Juan Vicente Riera Clapés ; Lucía Rotger García ; Daniel Ruiz Aguilera.
Abstract La visualització tridimensional és una competència clau en la resolució de problemes de matemàtiques però, habitualment, els continguts educatius es presenten sobre recursos plans: llibres, pantalles,... És necessari, per tant, cercar les possibilitats que ofereixen recursos de diferents tipus per tal de poder desenvolupar aquesta competència de la millor forma possible. Diferents autors mencionen la importància dels materials manipulatius, tant físics com virtuals, per a la millora de la comprensió dels objectes tridimensionals. Així, l’objectiu principal d’aquest projecte és el de dissenyar i avaluar propostes formatives basades amb eines i recursos de diferents tipus en la docència de les matemàtiques als graus d’Educació Primària, de Matemàtiques i d’Informàtica. Per tal de poder dur-ho a terme es comptarà amb un equip multidisciplinari format pel professorat que imparteix docència als graus d’educació, per investigadors experts en la realitat virtual i impressió 3D de la UIB i per professorat dels graus de Matemàtiques i d’Informàtica. D’aquesta forma es pretén mostrar la importància dels materials manipulatius impresos en 3D de forma sostenible i presentar recursos alternatius per a la formació dels futurs mestres i, paral·lelament, dotar a l’estudiantat dels graus de la EPS d’eines per a la millora en la comprensió dels objectes tridimensionals. En primer lloc, es farà una recopilació dels materials disponibles per tal de realitzar els dissenys de les propostes educatives. Posteriorment, es dissenyaran les diferents propostes adaptades a cadascun dels graus mencionats junt a instruments d’avaluació de la efectivitat d’aquestes eines front als recursos tradicionals. Posteriorment, s’analitzaran les dades mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial on s’espera obtenir conclusions sobre la possible millora en el desenvolupament de la visualització en l’estudiantat. Per últim, es difondrà tant els recursos digitals, com el material imprès 3D de forma sostenible, com els resultats de l’experimentació a col·lectius docents i d’innovació docent.