Full record
Project title INVERTGAME: Ús de Classes Invertides Gamificades com eina de millora dels resultats acadèmics d’una assignatura pràctica del grau de Biologia
Project code PID232508
Lead investigator Emilia Amengual Cladera
Team members Josep Mercader Barceló ; Gabriela Capllonch Amer.
Abstract Les necessitats docents dels alumnes estan canviant i evidencien que la forma d’aprendre de les noves generacions és diferent a la de fa uns anys. La típica classe magistral no té una eficiència didàctica gaire elevada i aboca a l’alumnat a interpretar un paper passiu, poc motivador. A més, tampoc és gaire adequada per assignatures eminentment pràctiques. Els darrers anys, l’assignatura Pràctiques Integrades de Biologia Molecular i Cel·lular de segon curs del grau de Biologia ha sofert una evolució molt negativa acumulant un gran número de suspesos i queixes. La desmotivació entre l’alumnat és evident.  El present projecte proposa reinventar la forma d’impartir la docència d’aquesta assignatura mitjançant l’ús d’eines d’innovació docent. L’eficiència de la implementació del mètode de classe invertida i l’ús de recursos didàctics interactius i programes de gamificació està provada i sol anar lligada a la millora de la qualitat docent (1). De fet, aquest és un dels principals objectius del projecte juntament amb el de recuperar l’interès de l’alumnat per l’assignatura. Per això, la proposta es basa en fomentar l’aprenentatge actiu i afavorir el desenvolupament d’activitats dirigides a potenciar el treball cooperatiu (2). Tot això dirigit a millorar els resultats acadèmics de l’assignatura i aconseguir que els alumnes aprenguin els fonaments de les principals tècniques emprades a través del treball autònom. Tot el professorat de l’assignatura participarà en la creació dels recursos didàctics i en la implantació de la metodologia proposada. El sistema d’avaluació també s’adaptarà per poder valorar el treball autònom de l’alumne i s’usarà un sistema basat en trofeus que tindrà un pes sobre la nota final. Durant els 2 anys que dura el projecte es farà un seguiment del grau de satisfacció de l’alumnat i de les seves notes amb l’objectiu d’anar millorant els recursos creats i reforçar els punts dèbils que detectem.