<< Tornar a la pàgina anterior

PERE D'ALCÀNTARA PENYA I NICOLAU (Palma, 1823-1906)

Pere d’Alcàntara Penya fou un home de la Renaixença. De caràcter curiós i observador, alternà la seva carrera professional com a advocat primer i mestre d’obres militars després, amb la recerca històrica i amb pràctiques artístiques com la pintura, la música, les arts plàstiques o la poesia.

La seva activitat en el món de la construcció no es limità a qüestions militars, sinó que també projectà edificis religiosos (església de Fartàritx de Manacor i projecte de reforma de l’església parroquial de Manacor) i privats com fàbriques i habitatges.

Va plantejar la necessitat de realitzar l’eixample de Palma i de contruir una xarxa ferroviària a la nostra illa.

Com a topògraf, realitzà el Pla Geomètric de Palma (1857-1858) i els plànols parcel·laris d’Artà, Campos, Capdepera, Felanitx, Manacor, Montuïri, Petra, Porreres, Sant Joan, Son Servera i Vilafranca (1858-1866).

CANTARELLAS, C.:

• La arquitectura mallorquina desde la Ilustración a la Restauración. Palma: Institut d’Estudis Baleàrics, 1981
    • Catàleg de l’exposició Pedro de Alcántara Peña: maestro de obras militares: 1823-1906. Palma: Col·legi Oficial d’Arquitectes de Balears, 1984

FONT, M. S. (ed.): Pere d'Alcàntara Penya (1823-1906): vida i obra. Palma: Miquel Font, 2006

ROSSELLÓ, V.: “Els parcel·laris vuitcentistes de Mallorca (1858-1866) i la intervenció de Pere d’A. Peña” a La cartografia cadastral a Espanya (segles XVIII-XX). Barcelona: Institut Cartogràfic de Catalunya, 2007. Pàg. 77-86

SERRA, S.; PUJALS, M.: L’obra de Pere d’Alcàntara Penya i Nicolau. Palma: Cort, 2000